سازمان جهانی صحت: کروناویروس طی ماه گذشته جان حدود ۱۰هزار نفر را گرفت

رییس سازمان جهانی صحت می‌گوید که ماه گذشته به دلیل تجمع گسترده مردم در تعطیلات و "آشکارترین" شکل شیوع کروناویروس در جهان، بسیاری از مردم جان خود را از دست دادند.

تدروس آدهانوم گبریسوس گفت که بیماری همه‌گیر کووید۱۹ در ماه گذشته تقریباً ۱۰هزار نفر را به کام مرگ کشاند و بستری‌شدن افراد در شفاخانه‌ها به دلیل این همه‌گیری در ۵۰ کشور جهان ۴۲ درصد افزایش یافته است.

گبریسوس افزود که اکثر این واقعات در قارۀ بزرگ اروپا و امریکا گزارش شده است.

رییس سازمان جهانی صحت در یک کنفرانس خبری در ژنیو گفت: "اگرچه مرگ ۱۰هزار نفر در یک ماه به اندازه اوج این همه‌گیری نیست، اما میزان مرگ و میر افراد در این سطح که می‌شد از آن جلوگیری کرد، غیر قابل قبول است".

او با بیان اینکه موارد ابتلا به کروناویروس در کشورهای دیگر جهان افزایش یافته که تاکنون گزارش نشده است، از حکومت‌ها خواست تا بر آن‌ها نظارت داشته باشند و به از دسترسی مردم به واکسین و درمان طمینان بدهند.

رییس سازمان جهانی صحت گفت که نوع جدید کروناویروس JN.1 نام دارد، "واضح‌ترین" شکل در جهان است. او افزود که این نوع جدید اومیکرون است و واکسین‌های کنونی را برای جلوگیری آن می‌توان به کار برد.

سازمان جهانی صحت توصیه کرده است که در صورت امکان، افراد باید واکسین شوند، ماسک بزنند و امکانات را برای تغییر هوای داخل خانه فراهم کنند.