فعالان: طالبان ژولیا پارسی، فعال شناخته شدهٔ‌ حقوق زنان افغان را بازداشت کردند

فعالان مدافع حقوق زنان در افغانستان گفته اند که "استخبارات طالبان‏" ژولیا پارسی، فعال شناخته شدهٔ مدافع حقوق زنان افغان را یکجا با پسرش باز داشته اند.

نزدیکان پارسی در صحبت با صدای امریکا گفتند که این فعال حقوق زنان، روز چهارشنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) در ساحهٔ قلعه فتح‌الله شهر کابل بازداشت شده است.

به گفتهٔ آنان، طالبان نخست به دوکان پسر ژولیا پارسی رفته و او را وادار کردند تا محل بود و باش مادرش را نشان بدهد.

نزدیکان پارسی گفتند که طالبان پس از ورود به خانهٔ این فعال مدافع زنان با خشونت او را بازداشت کرده و به دستانش دست بند زدند و سپس موبایل‌ها و تمام اسناد و مدارک موجود در خانه را بررسی و ضبط کردند.

مریم معروف آروین، رییس جنبش شنبه‌های ارغوانی، بازداشت پارسی را تایید کرد و گفت که فعالان و بستگان وی تا کنون هیچ خبری از محل بازداشت وی ندارند.

طالبان تا کنون در مورد بازداشت پارسی واکنش نشان نداده و دستگیری وی را تایید یا رد نکرده اند.

طالبان هفتهٔ گذشته ندا پروانی، فعال دیگر حقوق زنان افغان را که همکار ژولیا پارسی بود، یکجا با همسر و پسرش از ساحهٔ خیرخانهٔ شهر کابل بازداشت کردند.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه شنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) در شبکهٔ اجتماعی ایکس خواستار رهایی فوری ندا پروانی، همسر و فرزندش از سوی طالبان شده است.

عفو بین‌الملل نگاشته است: "از زمانی که نقض حقوق بشر به شمول حقوق زنان و دختران به گونۀ گسترده در افغانستان جریان دارد، عفو بین‌الملل برای پاسخگو قراردادن کسانی که در نقض حقوق بشر دخیل اند، خواستار ایجاد یک مکانیزم حسابده مستقل بین‌المللی شده و یک بار دیگر (این خواست را) تکرار می‌کند".

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ شمار زیاد فعالان زن، خبرنگاران، منتقدان و چهره‌های مخالف حکومت خود را بازداشت کرده اند که شماری از آنان به شمول مطیع‌الله ویسا،‌ فعال آموزش دختران و مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار از چندین ماه به اینسو در بازداشت این گروه به سر می‌برند.