افغان‌های تازه وارد به حکومت بریتانیا: ما را از لندن به لیدز انتقال ندهید

شماری از افغان‌ها که در روند تخلیه از افغانستان به لندن منتقل شده اند، از تصمیم حکومت بریتانیا مبنی بر نقل مکان آن‌ها از پایتخت به یک منطقهٔ دورافتاده اعتراض کردند.

وزارت امور داخلهٔ بریتانیا به خانواده های پناهجویان ساکن درهوتل‌های ساحهٔ ساوت کنزینگتن لندن دستور داده است که به ساحهٔ لیدز در ۳۰۰ کیلومتری لندن نقل مکان کنند.

معروف خان، یک تن از این مهاجرین، از دولت بریتانیا خواست به آنان فرصت دهد که برای چند ماه دیگر در لندن بمانند.

او به صدای امریکا گفت: "از دولت می‌خواهیم به ما اجازه دهد که تا پایان سال تحصیلی در لندن بمانیم. در صورت نقل مکان به لیدز، از حکومت تقاضا می‌کنیم که بجای اسکان در هوتل، به ما خانه بدهد."

شماری از این پناهجویان که اکثریت آن‌ها شاگردان مکتب و محصلین بودند، در مقابل مقر صدارت در لندن دست به اعتراض زدند و شعارهایی منع ایجاد مزاحمت برای تحصیل را سر دادند.

بهیر زازی، یکی از معترضین گفت که او در یک دانشگاه در لندن درس می‌خواند و نقل مکان به لیدز تحصیل او را دشوار می کند.

این خانواده های افغان که بیش از یک سال در هوتل های ساحهٔ ساوت کنزینگتن زندگی کرده اند، از سرنوشت نامعلوم شان در بریتانیا شکایت دارند.

خاطره احمدزی، یک تن از این مهاجرین ،گفت: "نه تنها من، بلکه همه خانواده ها و زنان افغان که در این هوتل زندگی می کنند، بسیار ناراحت اند. فرزندان ما و همه ما عمیقاً افسرده شده ایم. از دولت می خواهیم که به ما خانه بدهد. باید به ما فرصت داده شود، نه اینکه موترها را بیاورند و ما را به لیدز ببرند."

پس از سقوط جمهوریت در افغانستان، بریتانیا به بیش از ۱۶ هزارافغان پناه داده است که نزدیک به نهه هزار نفر آن‌ها تا هنوز در هوتل ها اقامت دارند.