ولسوالی ناوه بعد از ۹سال از تصرف طالبان خارج شد

ولسوالی ناوه غزنی ازمنطقه وانه با ساحات نا امن پاکستان مرز مشترک دارد

مسولين امنيتی غزنی مي گويند كه نيروهاي امنيتي افغان بعد از ۹ سال ولسوالي ناوه را از تصرف طالبان خارج ساخته اند.

اسد الله انصافی آمر امنيت قوماندانی امنيه غزنی در اين باره به راديو آشنا صدای امريكا گفت:" امروز نيروهای اردو، پوليس وامنيت ملی طی عمليات بدر ولسوالی ناوه را از كنترول طالبان خارج ساخته اند".

آقاي انصافی افزود كه تا كنون معلوم نيست كه چه تعداد از نيروهاي امنيتی افغان در اين ولسوالی مستقر خواهند شد.

غزنی از ولايات نا آرام كشور است كه مخالفان دولت در شماری از ساحات آن حضور گسترده دارند.

مسئولین می گویند که عملیات عزم به رهبری نیروهای خاص افغان از ۱۳ روز به این سو از طرف شرق وجنوب ولسوالی ناوه برای خارج ساختن طالبان ازاین ولسوالی راه اندازی شده بود که امروز بصورت کامل این ولسوالی به کنترول دولت درآمد.

محمد علی احمدی معاون سرپرست اداره محلی ولایت غزنی دراین باره به رادیوآشنا صدای امریکا گفت:" عملیات بدر که سوم ماه ثور سال جاری آغاز شده بود دست آورد های خوبی برای نیروهای امنیتی افغان داشته که درنتیجه آن بیش از ۱۶۶ مخالف دولت به شمول اتباع پاکستانی کشته شده ۶۰ زخمی وده نفر آنان اسیر شده اند".

آقای احمدی می گوید که درطی این عملیات شماری از راه های نا امن وده ها قریه جات ولسوالی های اندر وگیلان نیز ازحضور طالبان درغزنی پاکسازی شده است.

به گفته ای مسئولین دراین عملیات یک فرد ملکی کشته و ۹ نفر دیگرزخمی شده اند اما به نیروهای امنیتی افغان آسیب نرسیده است.

معاون سرپرست اداره محلی غزنی با اظهار نگرانی افزود که اگر راه های اکمالاتی طالبان درولسوالی ناوه غزنی با ایجاد پوسته های امنیتی نیروهای افغان و فعال سازی این ولسوالی توسط دولت گرفته نشود ممکن ساحات پاکسازی شده دوباره به دست طالبان سقوط کند.

ولسوالی ناوه غزنی ازمنطقه وانه با ساحات نا امن پاکستان مرز مشترک دارد که به گفته مسئولین محلی این ولایت مسیر اکمالات طالبان دراین ولایت به حساب می آید.

در جریان این عملیات صد ها ماین کارگذاری شده مخالفین دولت خنثی شده ومهمات وسلاح های مختلف النوع نیز به دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

مسئولین محلی می گویند که مردم محل دراین عملیات نیروهای امنیتی افغان را همکاری کرده وباشندگان این ولسوالی علاقه مند اند که درصفوف پولیس محلی وملی بپیوندند.

ولسوالی ناوه ولایت غزنی یکی از نقاط استراتیژیک طالبان درطی سیزده سال گذشته به حساب می رفت که به گفته معاون سرپرست اداره محلی غزنی دراین ولسوالی مراکزماین سازی، تمرینات نظامی، مراکزتداوی زخمی های طالبان وراه امن اکمالاتی این گروه ازپاکستان بود.

مسئولین امنیتی غزنی خارج ساخت این ولسوالی را از کنترول طالبان مهم خوانده می گویند که امنیت غزنی با مستقر شدن نیروهای امنیتی افغان دراین ولسوالی بهبود خواهد یافت.

به گفته مسوولين تا هنوز پلان دولت جهت فعال سازی اين ولسوالی وتشكيلات اداری آن معلوم نيست.

ولسوالی ناوه ولايت غزني در طي ١٣ سال گذشته از حاكميت دولت خارج بود. تا كنون طالبان در اين باره چيزی نگفته اند.