ممنوعیت آموزش دختران پوهنتون‌های خصوصی را با مشکلات مالی مواجه کرده است

مسوولین برخی دانشگاه‌های خصوصی افغانستان می‌گویند که ادامه عدم حضور دختران در دانشگاه‌ها در سراسر کشور، این مراکز تحصیلات عالی را با مشکلات مالی مواجه کرده است که در نهایت ممکن به مسدودی این مراکز آموزشی بیانجامد.

محمد کریم ناصری، رییس مطبوعات و روابط عامه اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان گفت که اشتراک دانش‌آموزان در امتحانات کانکور به صفر نزدیک شده است.

ناصری افزود که مسدودی دانشگاه‌ها به روی دختران روحیه و انگیزۀ آموزش را میان پسران و جوانان از بین برده و به همین دلیل شمار جوانان شرکت کننده در کانکور کمتر شده است.

این مسوول اتحادیهٔ دانشگاه‌های خصوصی افغانستان اضافه کرد که "۷۰ هزار دانشجو که درس می خواندند، [با فرمان ممنوعیت آموزشی دختران] قطع رابطه ایجاد شد و محصلین فیس نمی‌دهند و پوهنتون‌ها به سمت تنزیل اقتصادی روان استند."

ناصری خواستار تجدید نظر در مورد تحصیل دختران شد و گفت که با در نظرداشت شرایط وضع شده به آنان اجازۀ تحصیل داده شود.

وزارت تحصیلات عالی و مسلکی طالبان حضور دختران را در دانشگاه های دولتی و خصوصی تا امر ثانی معطل کرده و گفته است که با ایجاد شرایط اسلامی به دختران دوباره اجازۀ تحصیل داده می شود.

مسوولین شماری از دانشگاه های خصوصی در شهر کابل نیز از وضعیت مالی مراکز شان نگران استند و می‌گویند که منتظر عملی شدن وعده‌های حکومت طالبان در زمینۀ حل مشکلات شان هستند.

کاهش قابل توجه دانشجویان

فتح الله بابکرخیل، موسس پوهنتون مشعل می‌گوید که قبل از حاکمیت طالبان ۴۸۰۰ محصل داشتند که ۱۸۰۰ تن شان دختر بود، اما پس از حاکمیت دوباره طالبان در سال ۲۰۲۱ این رقم به ۱۸۰ تن رسیده است.

بابکرخیل گفت: "وقتی امتحان شان لغو شد و ]دانشجویان[ خانه رفتند، همه با چشمان اشک آلود پوهنتون را ترک کردند و ما هم فیس را از آنان درخواست کرده نتوانستیم و بزرگترین ضرر را پوهنتون دید."

محمد خوانی همت، رییس فاکولتهٔ ژورنالیزم دانشگاه باختر گفت: "محصلین سمسترهای شش تا هشت که تعداد شان زیاد است فارغ می‌شوند اما محصلین تازه وارد به آن تعداد نیست و به همین دلیل در هر سمستر پوهنتون‌های خصوصی محصل خود را از دست می دهد."

شماری از دانشجویان دانشگاه‌های خصوصى می‌گویند که باید به دختران اجازۀ تحصیل داده شود و دروازه های دانشگاه ها به ‌روی شان باز شود.

حافظ ضیاالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان پیشتر در صحبت با خبرگزاری پژواک گفته بود که پس از اعلام این وزارت منبی بر ممنوعیت رفتن دختران به مراکز تحصیلات عالی و شکایات دانشگاه های خصوصی، وزارت تحصیلات عالی طالبان هیاتی را جهت بررسی مشکلات دانشگاه های خصوصی تعیین و مؤظف کرده تا مشکلات آنان را بررسی کند. اما تا به حال نتایج این بررسی اعلام نشده است.