داستان یک سرباز پیشین افغان که به صورت غیر قانونی وارد امریکا شده و از بی‌ سرنوشتی شکایت دارد

محمد صدیقی حبیبی، پناهجوی افغان

محمد صدیق حبیبی، نظامی پیشین افغانستان، پس از ورود غیرقانونی به ایالات متحده، اکنون قادر نیست مجوز کار بگیرد و یا خانه‌ای را کرایه کند.

مانند حبیبی شمار زیادی مهاجرین افغان که در ماه های اخیر از طریق کشورهای امریکای جنوبی و به شکل غیر قانونی وارد ایالات متحدهٔ امریکا شده اند، از دشواری های زندگی در ایالات متحده از جمله نبود کار و سرپناه شکایت دارند.

این پناهجویان افغان با گرفتن ویزه مهاجرت و یا ویزه بشر دوستانه برازیل، ۱۱ کشور امریکای جنوبی را سپری کرده، خود را به مرز میان امریکا و مکسیکو می‌رسانند.

حبیبی می‌گوید، مرزهای متعددی را به هدف آغاز یک زندگی امن در ایالات متحده عبور کرد. دشواری راه های قاچاق بیش از ده کشور امریکای جنوبی از یکسو، اما چالش های آغاز زندگی تازه و طی کردن مسیر دشوار اخذ پناهندگی در کشور میزبان، حبیبی را با یک وضعیت آزار دهنده ای روبرو کرده است.

او به صدای امریکا گفت: "این سفر ما که سه ماه را دربرگرفت با دشواری های زیاد همراه بوده حتی به قیمت جان ما. خیلی سختی ها را کشیدیم. "

برای حبیبی رسیدن به امریکا پایان چالش ها نبوده است. او این شب و روزها را در خانه های دوستان خود سپری می‌کند، چون نه کسی برایش خانه کرایه میدهد، و نه به دلیل وضعیت نامعلوم مهاجرتی اش کار کرده میتواند.

وی می افزاید: "اینجا در امریکا من هیچ مصروفیت ندارم چون اجازه کار ندارم و اصلاً هیچ سرنوشت ندارم در اینجا و شب ها را در خانه دوستان خود می‌‌باشم. "

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید سفر از برازیل به امریکا؛ مهاجرین افغان از مشقت‌های این مسیر پرخطر حکایت دارند

فاروق بشر، مشاور مهاجرت می‌گوید کسانی‌که به طور غیرقانونی وارد امریکا می‌شوند، تا معلوم شدن حالت مهاجرت شان مدتی را در بی سرنوشتی به سر می‌برند.

با آنکه نهادهایی زیادی در ایالات متحده برای حمایت از پناهجویان تلاش می‌کنند، اما مسوولان این نهادها می‌گویند که به دلیل ورود روزافزون مهاجرین جدید، نهادهای حامی مهاجرین در رسیدگی به تمامی آنها ناتوان اند.