سربازان افغان بر ضد قاچاقبران مخدرات در هلمند عملیات کردند

این دومین عملیات است که نیروهای امنیتی افغان علیه قاچاقبران مواد مخدر در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند راه اندازی کرده است.

مقامات نظامی افغان در ولایت هلمند، می‌گویند شب گذشته نیروهای اردوی ملی و پولیس مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله افغانستان، در ولسوالی نوزاد این ولایت، عملیاتی را علیه قاچاقبران مواد مخدر راه اندازی کردند.

این مقامات نظامی می‏ افزایند که در نتیجه این عملیات دو فابریکۀ بزرگ تولید مواد مخدر از بین رفت. در هفته جاری، این دومین عملیات است که نیروهای امنیتی افغان علیه قاچاقبران مواد مخدر راه اندازی کرده است.

جنرال ولی محمد احمدزی، قومندان قول اردوی ۲۱۵ میوند در هلمند، به صدای امریکا گفت این عملیات در ولسوالی نوزاد، ولایت هلمند از سوی نیروهای خاص وزارت امور داخله و وزارت دفاع افغانستان راه اندازی شده بود.

جنرال احمدزی افزود " به ادامه عملیات های گذشته، نیروهای خاص در منطقه بازار اورموز، در ولسوالی نوزاد، فابریکه‌های تولید موادمخدر و سه بیلر مواد مخدر و مواد کیمیاوی را که ارزش آن بالاتر از شش میلیون دالر بود، از بین بردند و ماشین‎ها را نیز به گونۀ کامل از بین برده اند."

سه روز قبل نیز در ولسوالی نوزاد در نتیجۀ یک عملیات نیروها خاص دو فابریکۀ بزرگ تولید مواد مخدر از بین برده شد.

به گفته جنرال احمدزی، مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر، جز مهم برنامه‎های جدید نظامی، نهادهای امنیتی در هلمند است. او افزود که از این طریق می‎خواهند منابع مالی مخالفان مسلح را برای دوام جنگ، از بین ببرند.

این درحالیست که همین اکنون، زمان جمع آوری تریاک است و صدها باشنده ولایت هلمند چشم به راه جمع آوری محصولات شان اند.

اعضای جامعه مدنی ولایت هلمند می‎گویند در سال جاری نسبت به سال‎های گذشته در مناطق خارج از حاکمیت دولت، بیشترین مقدار مواد مخدر کشت شده است.

در مناطق گرمسیر افغانستان، در نیمۀ ماه حمل، حاصلات کوکنار جمع آوری می‏شود.

در سال گذشتۀ خورشیدی نسبت به سال قبل آن، ۴۳ درصد کوکنار بیشتر در افغانستان کشت شده بود، که اکثریت آن در ولایت هلمند زرع گردیده بود.