آموزگار افغان‌تبار، برندهٔ جایزه بهترین معلم در سویدن شد

هرا گوانی، آموزگار سویدنی افغان‌ تبار

یک آموزگار سویدنی افغان‌تبار که برنده جایزه بهترین معلم سویدن در سال ۲۰۲۳ شده است، از زنان مهاجر افغان در سویدن می خواهد تا از فرصت‌ها در این کشور به خوبی بهره ببرند و برای رسیدن به هدف های شان تلاش کنند.

زهرا گوانی، ۳۲ ساله، در حومهٔ استکهلم، پایتخت سویدن، در یک مکتب متوسطه که اکثریت دانش آموزان آن مهاجر تبار استند، درس می‌دهد و ۱۳ سال در این رشته کار کرده است.

گوانی می‌گوید: "این جایزه برای من خیلی ارزش دارد و خیلی خوشحالم. دانش آموزانم من را نامزد این جایزه ساخته بودند. معلمی و آموزش افراد برای من انرژی می‌دهد."

این آموزگار از ولایت فاریاب و اما متولد مشهد در ایران است. هرگز افغانستان را ندیده است و هنگامی که او هشت سال داشت خانواده اش رخت مهاجرت از ایران به سویدن می‌بندد؛ جایی که از کودکی و از هنگام دانش آموزی در مکتب، هوای معلم شدن در سر داشت.

گوانی گفت: "همواره به این فکر می‌کردم که باید یک معلم باشم، چون من دوست دارم که در آموزش افراد نقش داشته باشم و دوست دارم که جلو جوانان باشم و جوانان مفکوره های جالبی دارند. از بودن با جوانان و از یادگیری افراد خیلی انرژی می‌گیرم و این برایم لذت بخش است."

فرصت‌های تحصیلی در سویدن برای همه یکسان و رایگان فراهم است. چیزی که شاید زهرا گوانی چون بسیاری از دیگر مهاجران افغان در ایران، این فرصت را به خوبی نداشتند.

زهرا گوانی، هرگز دربرابر چالش‌های مهاجرت کم نیاورده‌ وهمواره درپی رسیدن به هدفش، معلمی بوده است. این آموزگار، برای مهاجران دیگر در این کشور و به ویژه افغان ها توصیه‌هایی دارد.

زهرا گوانی گفت: " واضح است که زندگی در یک کشور جدید سخت است، چون همه چیز نو است و جامعه نو است و یک فرهنگ جدید است و باید با همه این ها و قوانین کنار بیایید تا بتواند زندگی اش را قشنگ پیش‌ببرد. اینجا فرصت ها بسیار زیاد است تا روی پای خود ایستاده شود و اما باید یک هدف مشخص داشته باشد."

زهرا گوانی از محدودیت بر آموزش و کار زنان و دختران در افغانستان رنج می‌برد. او می‌گوید: "وقتی به افغانستان و زنان افغانستان فکر می‌کنم دلم می‌سوزد. بسیار لذت بخش است که آدم درس بخواند و ذهن آدم‌ها رشد کند و دانستن شیرین است. علم کلید توانایی و پیشرفت است. هرقدر زنان علم داشته باشند جامعه قوی‌تر می‌شود و جامعه رشد می‌کند."

مهاجرت در یک کشور بیگانه و با زبان و فرهنگ متفاوت، دشواری‌ها و مشکلات زیادی تا رسیدن به هدف دارد و اما گذر از همه این دشواری‌ها، پشت کار بسیار می‌طلبد، درست آنچه را که زهرا گوانی نیز تجربه کرده است و اکنون به عنوان بهترین آموزگار در سویدن، جایزه به دست آورده است.