یک پله صعود به دور حذفی؛ افغانستان در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ انگولا را شکست داد

تیم ملی فوتسال افغانستان در میدان رقابت جام جهانی در تاشکند اوزبیکستان

در سلسلهٔ رقابت‌های جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ اوزبیکستان، تیم ملی افغانستان روز یکشنبه ۱۵ سپتمبر (۲۵ سنبله) در نخستین رقابت خود، تیم ملی فوتسال انگولا را با نتیجهٔ ۶-۴ شکست داد.

این پیروزی تیم فوتسال افغانستان به گفتۀ مبصرین فوتسال "صفحۀ جدیدی در تاریخ فوتبال و فوتسال افغانستان باز کرد."

شماری از تماشاچیان مثل احمد جاوید حمیدزاده پس از تماشای این رقابت به صدای امریکا گفت: " این پیروزی برای این تیم و هواداران افغانستان از اهمیت به سزایی برخوردار بود، چرا که پیروزی در نخستین حضور در میدان های فوتسال به تیم٬های هم گروه و هواداران تیم افغانستان ثابت ساخت که هیچ تیمی نباید افغانستان را به عنوان یک تیم تازه میدان دیدۀ جام جهانی حساب کند".

در رقابت امروزی گول نخست را برای افغانستان فرزاد محمدی در دقیقهٔ نخست بازی به ثمر رساند. اما گول خودی جواد صفری در دقیقه سوم بازی، نتیجهٔ رقابت را مساوی کرد.

به دنبال آن، امید قنبری در دقیقه هفتم بازی دروازهٔ انگولا را دوباره باز کرد و افغانستان را در جلو قرار داد. این نتیجه برای مدتی زیادی باقی نماند و ادیرتیو بازیکن تیم انگولا در ثانیه‌های آخر دقیقهٔ هفتم با یک گول دیدنی نتیجهٔ بازی را دو مقابل دو مساوی کرد.

به دنبال آن حسین محمدی در دقیقه دهم، مهدی نوروزی در دقیقه ۱۴و اکبر کاظمی در دقیقه ۱۴گول‌های سوم، چهارم و پنجم افغانستان را به ثمر رسانیدند.

ادیرتو، بازیکن تیم انگولا در دقیقه ۳۶‌ بازی با یک گول دیگر نتیجهٔ بازی را ۵-۳ ساخت.

تیم انگولا در نیمهٔ دوم بازی حملات‌اش را بر تیم افغانستان افزایش داد، اما رضا حسین پور در دقیقه ۴۰ توانست گول دیگری را به ثمر برساند و نتیجهٔ بازی را ۶-۳ بسازد.

چند ثانیه پس از آن، محمد مرادی با یک گول خودی نتیجهٔ بازی را ۶-۴ کرد و بازی با همین نتیجه پایان یافت.

خط دفاع به ویژه جواد صفری، دروازه بان تیم ملی فوتسال افغانستان در حفظ نتیجۀ ۶ - ۴ نقش به سزایی داشت و به گفتۀ مبصرین "جاگیری‌های به موقع او مانع عمدۀ گول‌زنی تیم انگولا شد."

راشد خان، کپتان بازی‌های ۲۰ اوورهٔ تیم ملی کرکت افغانستان این پیروزی را در صفحهٔ فیسبوک‌اش مبارکباد گفته است.

او نگاشته است که این پیروزی را به تمام مردم افغانستان مبارکباد می‌گوید و برای پیروزی‌های بیشتر تیم ملی فوتسال افغانستان دعا می‌کند.

قرار است افغانستان در مسابقهٔ بعدی با تیم قدرتمند ارجنتاین رقابت کند.

در سایر رقابت‌های روز یکشنبه در گروه جی که افغانستان عضویت آن را دارد، تیم ملی فوتسال ارجنتاین توانست با نتیجۀ پر گول ۷ - ۱ تیم اوکراین را مغلوب کند. با این حساب تیم ارجنتاین صدرنشین گروه جی شد و افغانستان با سه امتیاز و گول کمتر در جایگاه دوم قرار گرفت.

با توجه به کارگردگی این چهار تیم، اگر رقابت افغانستان با ارجنتاین که به تاریخ هژدهم سپتمبر در تاشکند برگزار می شود با نتیجۀ مساوی پایان یابد، هر دو تیم افغانستان و ارجنتاین فرصت صعود بیشتر به دور حذفی را کسب خواهند کرد.

در رقابت های گروه دی، تیم نیوزیلند با نتیجۀ ۳ - ۱ مغلوب لیبیا شد و تیم اسپانیا در رقابت با قزاقستان به تساوی ۱ - ۱ دست یافت.

رقابت های گروه ای و اف روز دوشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۶ سنبله) میان تیم های ایران - ونزویلا، پرتگال - پانامه، تاجیکستان - مراکش و گواتیمالا - فرانسه برگزار خواهد شد.