کمبود پول و افزایش خشونت تهدیدی به ماین روبی در افغانستان

ماین روبان در شش ماه اول سال ٢٠١٦ با ٢٥ حادثه امنیتی روبرو شدند

افغانستان از سالهای طولانی تلاش ورزیده تا میلیونها ماین باقی مانده از زمان تهاجم اتحاد شوروی سابق و جنگهای داخلی متعاقب آنرا را ، پاک سازد. اما به دلیل کاهش کمک های بین المللی و ایجاد خشونت ها که بیشتر بخشهای افغانستان را غیر قابل دسترسی ساخته، این تلاشها بطی گردیده است.

عبدالقدیر حلیمی مشاور میان موسسات ماین روبی و حکومت افغانستان میگوید دو چالش عمده سد راه روند ماین روبی قرار دارد؛ یکی مسئله امنیت و دیگری پول. وی میگوید "بعضی از موسسات نسبت کمی بودجه پول نمیدادند، بالاخره در کار ما یک کمی وقفه آمد و سطح کار پائین شد."

ماین روبی یک وظیفه سنگین و حیاتی برای احیای اقتصاد کشور شمرده میشود که باید تا ختم سال ٢٠١٣ تکمیل میشد. در حال حاضر چهار بر پنج حصه کشور عاری از ماین خوانده شده است.

اما بطی شدن این روند به این معنی است که ضرب الاجل تعین شده از سوی جامعه جهانی ده سال به عقب افتاده و حتی در این مدت نیز پاکسازی یکی از آلوده ترین کشورهای جهان با ماین، ناممکن به نظر میرسد.

به اساس آمار سازمان ملل متحد حدود ٦٠٠ کیلومتر مربع مناطق فرش با ماین و میدان های جنگ باید پاکسازی شود که شامل ۳۰۰۰ ساحه معین میباشد و بیش از یک و نیم هزار قریه را متاثر میسازد.

مقامات: در ٢٦ ولایت افغانستان، مناطق مین زار یا مناطق خطرناک تثبیت شده است

یکی از چنین مناطق درنزدیکی شاهراه سالنگ است که اخیراً شمار از ماین روبان به انجا فرستاده شدند. اقای حلیمی میگوید که میلیونها ماین در اطراف کشور فرش گردیده بود و شرکت های ماین روبی اکثر ساحات را پاکسازی کرده اند اما در حال حاضر بعضی مناطق کوهستانی هنوز پوشیده از ماین است.

چالش های امنیتی

ماین روبان افغان در شش ماه اول سال ٢٠١٦ میلادی با ٢٥ حادثه امنیتی روبرو شدند که در نتیجه ان ٦ نفر کشته و ٩ تن انها زخمی گردیدند. ٦٧ تن از ماین روبان اختطاف و بالاخره رها شده اند.

در سال ٢٠١٥ میلادی ٣٥ حادثه ثبت گردیده است که در آن نیز ٨ نفر کشته، ٣۴ نفر زخمی و ٦٣ نفر ربوده شده اند.

مقامات میگویند در ٢٦ ولایت افغانستان مناطق مین زار یا مناطق خطرناک تثبیت شده است که در حال حاضر برای عملیات پاکسازی بسیار خطرناک است.

کاهش کمک ها

کمکهای مالی در این زمینه از سال ٢٠١١ تا کنون کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۱ کمک دهنده گان ٩٧ میلیون دالر در بخش ماین روبی کمک کردند.

قربانیان ماین در افغانستان

در حال حاضر کمک های سالانه به افزایش نیاز دارد زیرا اول اینکه مناطق بیشتر آلوده با ماین کشف میشود و ثانیاً کوتاهی های سالهای پیش در زمینه باید جبران گردد. سال گذشته از ٦٥،٩ میلیون دالر مورد نیاز فقط ٣٨ میلیون دالر در بخش ماین روبی کمک شد.

مقامات افغان و ملل متحد هراس دارند که رقم مجموعی امسال ممکن کافی نباشد زیرا توجه جهان به مسایل دیگر مانند جنگ در عراق و سوریه معطوف گردیده است.

ایالات متحده یکی از بزرگترین کمک کننده گان برنامه های ماین روبی میگوید به دادن ٢٠ میلیون دالر سالانه متعهد است ولی باید کشورهای دیگر نیز به چنین کمک تشویق شوند.