افغانستان دارای بزرگترین بندر خشکه خواهد شد - صبا

Republican presidential nominee Mitt Romney, left, and President Barack Obama spar during a presidential debate at Hofstra University in Hempstead, New York, Oct. 16, 2012.

وزیر معادن و پطرولیم افغانستان می گوید که اکمال شاهراه حلقوی و دهلیز شرق به غرب افغانستان اولویت اساسی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان می باشد. داوود شاه صبا همچنان از تبدیل نمودن بندر تورغندی هرات به بزرگترین بندر خشکه افغانستان خبر میدهد.

داوود شاه صبا، وزیر معادن و پطرولیم افغانستان این گفته ها را در همایش "همیاری ملی" در ولایت هرات بیان کرد.

این همایش مردمی می کوشد تا وفاق ملی را از طریق همکاری و درک متقابل مردم و مقام های دولتی بوجود آورد.

وزیر معادن افغانستان در این همایش از تعهدات حکومت وحدت ملی به مردم ولایت هرات صحبت کرد.

داوود شاه صبا،‌ تکمیل شاهراه حلقوی افغانستان و دهلیز شرق به غرب این کشور را یکی از اولویت های شخصی رئیس جمهور محمد اشرف غنی خواند.

آقای صبا گفت "شاهراه هرات به ولایت غور که از ولسوالی چشت شریف می گذرد یکی از اولویت های جمهوری اسلامی افغانستان است و تکمیل شدن سرک حلقوی کشور که هرات را از غرب به شمال افغانستان از طریق ‌باغیس و فاریاب وصل می کند از اولویت های شخصی رئیس جمهور افغانستان است و این تعهد را دارد که به زودترین فرصت باید این سرک تکمیل شود."

آقای صبا همچنان گفت حکومت افغانستان در تلاش است تا ولایت هرات را به نخستین زون ترانسپورتی این کشور مبدل نماید.

این وزیر کابینه حکومت وحدت ملی با اشاره به ایجاد یک خط راه آهن مستقل در بندر تورغندی ولایت هرات گفت رئیس جمهور غنی قصد دارد تا بندر تورغندی را به بزرگترین بندر خشکه افغانستان مبدل نماید.

آقای صبا گفت "هرات در جمع خانواده بزرگ افغانستان عزیز، زونی است که نخستین گره گاه ترانزیت و انتقال کالاها ،‌نخستین گره گاه تولید صنعتی و نخستین گره گاه ترانسپورتی کشور خواهد بود. بندر تورغندی از این وضعیتی که است بیرون خواهد شد و به یکی از اساسی ترین بنادر خشکی افغانستان مبدل خواهد شد."

اما حبیب الرحمان پدرام، عضو شورای ولایتی هرات، می گوید حکومت افغانستان زمانی می تواند به این امر دست یابد که به مشارکت شهروندان در ساختار سیاسی نظام احترام بگذارد.

حبیب الرحمان گفت "حضور مردم همیشه یک نقطه و اهرم فشار بر دولت است و اگر مردم میدان را رها نکنند مطمئنا دولتمردان نمیتوانند در مقابل فشار مردمی بی تفاوت باشند و این باعث میشود تا ما زودتر به مقصد برسیم."

داوود شاه صبا نخستین وزیر کابینه حکومت وحدت ملی است که بعد از اخذ رای اعتماد از ولسی جرگه افغانستان به ولایت هرات سفر میکند و از عملی شدن وعده های حکومت به مردم خبر می دهد.