طالبان: افغانستان در شش ماه گذشته حدود ۸۰ میلیون دالر زعفران و هینگ صادرات داشت

زعفران افغانستان از نظر ذایقه شهرت جهانی دارد و انستیتیوت جهانی ذایقه و کیفیت در بلجیم امسال برای نهمین بار لقب بهترین زعفران را به افغانستان داده است.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی، به ارزش ۷۷.۵ میلیون دالر زعفران و گیاه طبی هینگ افغانستان به خارج از این کشور صادر شده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت ناوقت روز پنجشنبه ۱۷ اکتوبر (۲۶ میزان) با فرستادن یک ویدیویی به خبرنگاران گفت که این محصولات افغانستان به چندین کشور به شمول ایالات متحدۀ امریکا صادر شده است.

جواد افزود که در این مدت، ۶۱۷ تن هینگ به ارزش ۵۸ میلیون دالر به هند، اوزبیکستان، امریکا، امارات متحدۀ عرب و ایران صادر شده است.

او همچنان گفت که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳ خورشیدی، افغانستان ۸۰ تن زعفران به ارزش ۲۰.۵ میلیون دالر به کشورهای منطقه و جهان صادر کرده است.

به گفتۀ وی، بیشتر صادرات زعفران افغانستان به هند، اسپانیا، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عرب، امریکا، فرانسه، جرمنی و بریتانیا انجام شده است.

طالبان مدعی اند که پس از جلوگیری از کشت خشخاش در افغانستان، کشت و تولید این دو محصول زراعتی در بخش‌های این کشور افزایش چشم‌گیری داشته است.

کشت زعفران برای نخستین‌بار تقریباً دو دهه قبل، در ولایت هرات آغاز شد و این گیاه در حال حاضر، در بیشتر ولایات کشت می‌شود. بر اساس معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۱ تن زعفران در افغانستان تولید شده است.

زعفران افغانستان از نظر ذایقه شهرت جهانی دارد و انستیتیوت جهانی ذایقه و کیفیت در بلجیم امسال برای نهمین بار لقب بهترین زعفران را به افغانستان داده است.

همچنان گیاه طبی هینگ در ولایات شمالی افغانستان بیشتر کشت می‌شود و بر اساس اظهارات طالبان، بسیاری دهقانان به کشت این گیاه رو آورده و در حال حاضر افزون بر زمین‌های آبی در زمین‌های للمی نیز کشت می‌شود.

این نبات بیشتر در کوه‌های ولایات شمالی و شمال-شرق افغانستان به صورت طبیعی رشد می‌کنند. اما در سال‌های اخیر، شماری از شرکت های خصوصی دانه های این گیاه را از تاجیکستان و قزاقستان به افغانستان آورده که کشاورزان از حاصلات آن خرسند اند.

این در حالی است که پیش از این، ادارۀ ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان گفته بود که افغانستان از اول حمل تا ختم جوزای سال روان خورشیدی به ارزش ۲۹۳.۲ میلیون دالر کالا به خارج صادر کرده است.

بر اساس گزارش این اداره، ارزش صادرات افغانستان در ماه حمل ۹۵.۶ میلیون دالر، در ماه ثور ۱۰۴.۶ میلیون و در ماه جوزا نیز ۹۳.۳ میلیون دالر بوده است.