لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: صادرات افغانستان در ربع اول ۱۴۰۳ بیش از ۲۹۳ میلیون دالر بود


محصولات زراعتی بیشترین اقلام صادراتی افغانستان را تشکیل می‌دهد که شامل پنبه، میوه تر و خشک، نباتات طبی و سبزیجات است.
محصولات زراعتی بیشترین اقلام صادراتی افغانستان را تشکیل می‌دهد که شامل پنبه، میوه تر و خشک، نباتات طبی و سبزیجات است.

آمار اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان نشان می‌دهد که افغانستان از اول حمل تا ختم جوزای سال روان خورشیدی به ارزش ۲۹۳.۲ میلیون دالر کالا به خارج صادر کرده است.

بر اساس گزارش این اداره، ارزش صادرات افغانستان در ماه حمل ۹۵.۶ میلیون دالر، در ماه ثور ۱۰۴.۶ میلیون و در ماه جوزا نیز ۹۳.۳ میلیون دالر بوده است.

اگرچه صادرات در ماه ثور نسبت به ماه حمل افزایش یافته، اما در ماه جوزا سیر نزولی را پیموده است.

این در حالی است که مقامات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند که به تازگی پاکستان چندین برابر تعرفه گمرکی میوه و سبزیجات تازه از افغانستان را افزایش داده است که به همین دلیل تجار افغان مجبور به توقف صادرات شان به این کشور شده و قراردادهای خود را با تاجران پاکستانی لغو کرده اند.

همچنان اداره ملی احصاییه و معلومات گفته است که ارزش واردات افغانستان از خارج طی سه ماه نخست ۱۴۰۳ خورشیدی بیش از ۲.۵ میلیارد دالر ثبت شده است.

این اداره با اشاره به اینکه واردات در ماه حمل ۶۵۰ میلیون دالر می‌رسید، گفته است: "مجموع ارزش واردات کشور در ماه ثور سال ۱۴۰۳ به ۹۵۰.۵ میلیون دالر می‌رسید که در ماه جوزای سال روان در ارزش واردات ۴۹.۶ میلیون دالر کاهش آمده است".

بر بنیاد گزارش اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان، افغانستان در ماه جوزا ۹۰۰.۹ میلیون دالر واردات داشته است.

به گفته مقامات حکومت طالبان، محصولات زراعتی بیشترین اقلام صادراتی افغانستان را تشکیل می‌دهد که شامل پنبه، انجیر خشک، کشمش، هینگ، پیاز، انگور، سیب، زعفران، انار و بادنجان رومی است.

افغانستان بیشتر کالاهایش را به پاکستان، هند، ایران، امارت متحده عرب، قزاقستان، چین، ایران، ترکیه، اوزبیکستان و ایالات متحده صادر می‌کند.

همچنان چین، پاکستان و ایران در صدر کشورهای قرار دارد که افغانستان نیازمندی‌هایش به شمول مواد خوراکی، مواد خام، آهن آلات و سایر کالا را از این کشورها وارد می‌کند.

اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان گفته است که صادرات شامل "صادرات و صادرات مجدد بوده و واردات شامل واردات محصولی و غیر محصولی" است.

پیش از این بانک جهانی گزارش داده است که در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴، صادرات افغانستان با کاهش ۱۶ درصد به ۶۱۳.۵ میلیون دالر رسید، در حالی که این کشور در مدت مشابه سال گذشته، ۷۳۱.۶ میلیون دالر صادرات داشت.

این بانک دلیل کاهش صادرات افغانستان را کاهش قابل توجهی در محموله‌های زغال سنگ و مواد غذایی بیان کرده است.

همچنان در گزارش آمده است: "واردات افغانستان در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ با ۲۲ درصد افزایش به ۳.۸ میلیارد دالر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳.۱ میلیارد دالر بود، افزایش یافته است".

به گفتۀ بانک جهانی، رشد واردات افغانستان بیشتر از رشد صادرات آن است که سبب افزایش فاحش کسر بیلانس تجارتی در این کشور شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG