وست:‌ افغانستان با مشکلات متعدد مواجه است، اما داعش خراسان عمده‌ترین نگرانی امریکا است

تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان،‌ می‌گوید که افغانستان در حال حاضر با مشکلات متعدد از جمله بحران اقتصادی و نقض حقوق بشر مواجه است، اما تاکید کرد که بزرگترین نگرانی امریکا در این کشور حضور و فعالیت شاخهٔ خراسان داعش است.

وست روز سه شنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) در صحبت در مرکز پژوهشی استمسن در شهر واشنگتن دی‌سی گفت که حملات تهاجمی طالبان بر ضد تندروان داعش خراسان موثر بوده و توانایی داعش به گونهٔ قابل ملاحظه کاهش یافته است. او گفت که کم از کم هشت رهبر شاخه خراسان داعش در افغانستان کشته شده اند که به گفتهٔ وی شماری از این رهبران داعش در توطیه‌‌های خارج از افغانستان دخیل بودند.

او افزود که ایالات متحده در مورد فعالیت تندروان داعش خراسان نگرانی جدی دارد، زیرا آنان به وضاحت خواهان انجام حملات در خارج از افغانستان استند. او همچنین گفت که تهدید القاعده از افغانستان و پاکستان در برابر ایالات متحده در پایین ترین سطح خود کاهش یافته است.

وست اما تاکید کرد که تحریک طالبان پاکستان حالا بزرگترین تهدید منطقه می‌باشد و این گروه حملات خود را در پاکستان به طور گسترده افزایش داده است. با آنهم او افزود که ایالات متحده اوضاع منطقه را زیر نظارت دقیق دارد.

کمک‌های بشری برای افغانستان

تامس وست گفت که ایالات متحده یکجا با شرکای خود مایل است تا به نیازمند‌ی‌های بشری که مردم افغانستان با‌ آن دست و پنجه نرم می‌کنند، رسیدگی کند، زیرا به گفتهٔ او، وضعیت اقتصادی در آن کشور ''ویرانگر'' است.

این مقام ایالات متحده گفت که بیش از ۹۷ درصد جمعیت افغانستان در فقر به سر می‌برند؛ نزدیک به دو-سوم حصهٔ مردم آن کشور که شمار آنان به ۲۹.۲ میلیون جمعیت می‌رسد،‌ برای بقای شان نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

با آنهم وست به استناد گزارش بانک جهانی گفت که در حال حاضر نشانه‌هایی از ثبات اقتصاد در افغانستان وجود دارد،‌ زیرا صادرات این کشور افزایش یافته، افغانی، واحد پول افغانستان، ثبات یافته و تورم پولی نیز در آن کشور کاهش یافته است.

اما نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان هشدار داد که با درنظر داشت میزان جمعیت افغانستان، این دست‌‌آورد‌ها پاسخگوی نیازمندی‌های همه شهروندان آن کشور باشد.

علاوه بر آن، وست می‌گوید که سازمان‌های تطبیق کنندهٔ کمک‌های بشری در افغانستان از جمله ملل متحد و سازمان‌های غیرحکومتی بین المللی زیر فشار فوق‌العادهٔ طالبان قرار دارند.

به گفتهٔ وست، این سازمان‌ها ناچار اند تا کمک‌های بشری را به گونه‌ای فراهم کنند که در مطابقت به اصول جهانی قرار دارد، اما پالیسی‌های طالبان فراهم‌آوری کمک‌های بشری برای نیازمندان را بی نهایت با مشکل مواجه کرده است.

وست گفت که اتحادیهٔ اروپا، بریتانیا، جاپان، آلمان، سویدن، کانادا و آسترالیا برای نیازمندان افغان کمک‌های بشر دوستانه را فراهم کرده اند، اما افزود که ایالات متحده با فراهم‌‌آوری ۱.۹ میلیارد دالر، بزرگترین تمویل کنندهٔ کمک‌های بشری برای افغانستان بوده است.

او گفت که بر اساس ارزیابی ملل متحد، سازمان‌های بین المللی با کمبود بودجهٔ ۲.۴ میلیارد دالری مواجه است تا به نیازمند‌ی افغان‌ها در سال روان میلادی رسیدگی شود.

به گفتهٔ این مقام ایالات متحده، دو دلیل عمده برای کمبود بودجهٔ کمک‌های بشری برای مردم افغانستان وجود دارد: نخست، موجودیت نیازمندی کمک‌های بشری در سایر کشور از جمله سودان، یمن و سوریه و دوم، پالیسی طالبان موجب شده تا کشور‌ها کمک‌های شان را متوقف کنند.

وست گفت کشور‌های کمک کننده مطمین نیستند که کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان مطابق اصول پذیرفته شدهٔ جهانی برای نیازمندان فراهم می‌شود.

وضعیت حقوق بشر
نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان ضمن یادهانی گزارش ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ شورای حقوق بشر ملل متحد در امور افغانستان که به تاریخ ۱۹ جون از جامعهٔ بین المللی خواست تا "اپارتاید جنسیتی" در افغانستان را منحیث "جرم بین‌المللی" شناسایی کند، گفت که طالبان مسوول نقض حقوق زنان در افغانستان شده اند.

وست گفت:‌ ''طالبان مسوول صدور دستورالعمل‌‌ها و احکام بی رحمانه‌ای استند که حقوق زنان و دختران را محدود می‌کند." او به گونهٔ مثال از وضع محدودیت‌ها بر زنان که نمی‌توانند بدون محرم از خانه‌های شان بیرون شوند،‌ اعمال محدودیت آموزش زنان و دختران و دسترسی به عدالت و خدمات صحی نام برد.

وست افزود: ''میلیون‌ها زن و دختر افغان هنوز هم از رفتن به مکتب متوسطه، و کار به خاطر حمایت از خانواده‌های شان منع استند. این واقعیت‌هایی است که نمی‌توانیم از آن فرار کنیم.''

اما وست حق آموزش زنان و دختران در افغانستان را یک موضوع داخلی عنوان کرد. او گفت اگر قرار باشد که به دختران و زنان اجازه دادند شود که به مکاتب متوسطه و پوهنتون برگردند، این کار باید از داخل افغانستان صورت بگیرد.

وست افزود:‌ ''چنین کار [اجازهٔ برگشت زنان و دختران به مکاتب متوسطه و پوهنتون‌ها ] به خاطری که من می‌خواهم یا قطر می‌خواهد، رخ نمی‌دهد. این یک موضوع داخلی خواهد بود."

این مقام ایالات متحده همچنین گفت که گزارش‌های گسترده و معتبری از جمله گزارش یوناما وجود دارد که طالبان نه تنها نیروهای امنیتی حکومت پیشین را شکنجه می‌کنند، بلکه مقامات حکومت پیشین را نیز آزار و اذیت می‌کنند.

به گفتهٔ وست، طالبان ادعا می‌کنند که به پالیسی عفو عمومی متعهد اند، اما تاکید کرد که آنعده از افراد این گروه که به صورت کاملاََ روشن و آشکار از این پالیسی تخطی می‌کنند، پاسخگو قرار نمی‌گیرند.

او همچنین گفت که محیط برای ژورنالستان بسیار محدود و خطرناک شده و فعالان جامعهٔ مدنی از جمله حقوق بشر توقیف و شکنجه می‌شوند و طالبان مظاهرات مسالمت‌آمیز را سرکوب می‌کنند.

وست افزود که طالبان زمین‌ها را به طور غیرعادلانه غضب و توزیع می‌کنند و هزاره‌ها و سایر شیعیان نه تنها آواره می‌شوند، بلکه آنان مورد آزاد و اذیت قرار می‌گیرند و حقوق بشری آنان نقض می‌شود.

وست با آنکه مشکلات عمده‌‌ای را که افغان‌ها همه روز با آن مواجه اند، برجسته کرد،‌ تاکید کرد که ایالات متحده از برگشت منازعهٔ مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کند.

او با اشاره به جنگ افغانستان که از ۴۴ سال به اینسو ادامه داشته، گفت:‌ ''من فکر می کنم در بین افغان‌ها اجماع وجود دارد که منازعهٔ مسلحانه [در افغانستان] برنگردد.''