احتمال آغاز گفتگو های صلح افغانستان تا هفتۀ آینده

سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان و صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان

مقامات پاکستانی امروز چهارشنبه گفتند که احتمالاً مذاکرات صلح میان حکومت و افغانستان، تا هفتۀ آینده از سر گرفته خواهد شد.

مقامات پاکستانی ای که خواستند نام شان ذکر نگردد، به صدای امریکا گفتند که "احتمال میرود هفتۀ آینده یک پروسۀ صلح تحت قیمومت و نظارت بین المللی، شروع شود".

این مقام ها افزودند که پاکستان میخواهد در این پروسه، جوانب بین المللی حضور داشته باشند، و دلیل آن تاریخچۀ طولانی بی اعتمادی و مظنونیت میان پاکستان و افغانستان است.

این انکشاف، نتیجۀ یک رشته دیدار های دو جانبه، سه جانبه، و چهارجانبه در اسلام آباد بود که در آن نواز شریف صدراعظم پاکستان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، و مقامات ارشد چین و ایالات متحده سهم داشتند.

رئیس جمهور غنی همچنان شام چهارشنبه، دیدار دو جانبه ای داشت با راحیل شریف، لوی درستیز اردوی پاکستان که گفته میشود این ملاقات، حدود یک ساعت ادامه داشت.

مباحثات در مورد پروسۀ صلح، در حاشیۀ پنجمین نشست منطقوی در مورد افغانستان موسوم به کنفرانس قلب آسیا صورت گرفت.

مقامات به صدای امریکا گفتند که پاکستان در این ملاقات ها، "هم در مورد نفوذ و هم در مورد محدودیت اش" بر جناح های مختلف شورشی افغان، توضیح داد و اطمینان بخشید که اسلام آباد "در زمینۀ حاضر ساختن حد اقل گروه های تحت نفوذ خود به میز مذاکره، هر آنچه در وسع داشته باشد به کار خواهد برد".

امیدواری مقامات افغان

پس از این ملاقات ها، صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان در یک نشست خبری تأیید کرد که روی آغاز مذاکرات صلح با طالبان، به تفاهمی دست یافته اند.

آقای ربانی گفت تمام شرکای مجالس موافقه کردند که "مطمین ترین راه" برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان، مذاکرات است.

وزیر امور خارجۀ افغانستان افزود: "...شرکای ما، که در این قسمت ایالات متحده، چین و البته پاکستان اند، تمایل نشان دادند که در پروسۀ صلح و مصالحه، با افغانستان همکاری کنند. و ما بسیار امیدواریم که این تلاش، منتج به یک پروسۀ مثمر صلح خواهد شد، پروسه ای که طی هفته های آینده ما شاهد پیشرفت های مثبتی در آن باشیم... اما آرزومندیم که این روند، هرچه زودتر آغاز یابد."

آقای ربانی گفت که از جانب حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان، "هیچ شرط جدیدی" وجود ندارد و باری که پروسه آغاز یابد، هردو جانب میتوانند روی آن صحبت کنند.

گرچه وزیر خارجۀ افغانستان موجودیت شرط های جدید را نفی کرد، اما گفت که دولت از تمام آن عناصر مخالفی که حاضر به "ترک خشونت، پذیرفتن قانون اساسی، برزمین گذاشتن سلاح، و پیوستن به پروسۀ مصالحه" شوند، استقبال میکند.

طالبان عجالتاً در بارۀ امکان از سرگیری مذاکرات و سهیم شدن در پروسۀ صلح، واکنشی نشان نداده اند.

وقتی از آقای ربانی سؤال شد که آیا به تعهد اسلام آباد مبنی بر کمک در پروسۀ صلح افغانستان اعتماد دارد یا خیر، او گفت رهبری پاکستان در نشست هایی که صورت گرفت، تصریح نمود که صلح در افغانستان، برای ثبات در کشور خود شان حیاتی است و "امید است که آنان ]جانب پاکستان[ صادقانه و مخلصانه" با افغانستان همکاری کنند تا این پروسه "مثمر" واقع گردد.

مقام های پاکستانی توافق روی از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان را یک گام بزرگ توصیف کرده و توقع نشان دادند که قبل از آغاز گفتگو های صلح، کار و مشوره های زیادی انجام یابد.

دور نخست گفتگو های صلح با طالبان افغان، در ماه جولای گذشته، به وساطت پاکستان در نزدیک اسلام آباد برگزار گردید، اما این پروسه پس از افشأی مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان، به تعلیق در آمد.