افغانستان مقبرۀ بیدل را بازسازی می‌کند

مقبرۀ بیدل در شهر دهلی جدید

حکومت افغانستان مقبرۀ میرزا عبدالقادر بیدل را در شهر دهلی جدید هند بازسازی می‌کند.

میرزا عبدالقادر بیدل که به وی لقب ابوالمعانی نیز داده شده است، یکی از شاعران مشهور فارسی سرای نیم قارۀ هند در قرن ۱۷ بود که علاقمندان فراوان در افغانستان و دیگر کشورهای فارسی زبان نیز دارد.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بازسازی مقبرۀ بیدل در هماهنگی با بنیاد آغا خان صورت خواهد گرفت.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با اشاره به جایگاه بیدل در کشورهای فارسی زبان به ویژه افغانستان و تاجیکستان گفت "در خصوص فکر، جایگاه علمی و کتاب‌های بیدل زیر عنوان بیدل شناسی یک گفتمان ایجاد شود."

پیش از این علاقمندان افغان بیدل در ترمیم سنگ نبشته های مقبرۀ این شاعر سهم داشته اند.

امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان نیز در سال ۲۰۰۶ میلادی باغ بیدل را در شهر دهلی جدید هند احیا و افتتاح کرد.

رئیس جمهور افغانستان همچنان به وزارت مالیۀ آن کشور هدایت داده است که مقبرۀ حمید مومند (ماشوخیل) در ایالت خیبر پشتونخوا پاکستان نیز بازسازی شود.

سیری بر زندگی بیدل

محل و تاریخ دقیق تولد میرزا عبدالقادر بیدل مشخص نیست، اما به روایتی که اکثر فرهنگیان به آن اتفاق نظر دارند، بیدل در سال ۱۰۵۳ یا ۱۰۵۴ هجری قمری (۱۶۴۴ میلادی) در شهر عظیم آباد هند که اکنون به نام پتنه یاد می‌شود، تولد شده است.

با آنکه زادگاه بیدل هند است، این شاعر پارسی گوی بیشتر در افغانستان، تاجیکستان و ایران محبوبیت دارد و آثار وی در این کشورها بیشتر چاپ شده است.

بیدل یکی از شاعران برجستۀ سبک هندی است که از وی آثار زیادی بر جا مانده است که طلسم حیرت، طور معرفت، مثنوی عرفان، ترکیب بند، ترجیع بند، غزلیات، محیط اعظم، اشارات، حکایات، رباعیات، مخمسات و اشعار به زبان ترکی نمونه های بارز آن است.

عبدالقادر بیدل در ماه صفر ۱۱۳۳ در دهلی جدید درگذشت و بنا بر وصیت خودش در خانۀ که سال‌های اخیر عمرش را در آن سپری کرده بود، به خاک سپرده شد.