گزارش شاخص جهانی تروریزم: افغانستان برای چهارمین سال پیهم در ردۀ نخست قرار گرفت

اکثر حملات تروریستی افغانستان در سال ۲۰۲۲ به شمول هدف قرار دادن مساجد توسط شاخهٔ خراسان داعش انجام شده است

انستیتیوت اقتصاد و صلح روز سه‌شنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) در گزارش سالانهٔ "شاخص جهانی تروریزم" افغانستان را برای چهارمین سال پیهم در صدر کشورهای متاثر از دهشت افگنی رده بندی کرده است.

با اینحال، این نهاد مستقر در آسترالیا،‌ در گزارش سالانهٔ خود گفته است که حملات در افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۷۵ درصد و مرگ و میر ناشی از حملات ۷۸ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ میلادی، نه درصد از کشته شدگان حملات تروریستی سراسر جهان در افغانستان بوده و این میزان نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این گزارش تاکید کرده است که کاهش میزان تلفات و حملات به خاطر تغییر موقف طالبان از یک گروه "تروریست" به یک بازیگر حکومتی می‌باشد.

بر اساس این گزارش،‌ مرگ و میر ناشی از تروریزم در سال ۲۰۲۲ میلادی نه درصد کاهش یافته و مجموعاََ ۶۷۰۱ نفر در سراسر جهان در اثر این گونه حملات کشته شده اند.

انستیتیوت اقتصاد و صلح گفته است که کاهش مرگ و میر ناشی از تروریزم را می‌توان به افغانستان نسبت داد، و در این سال ۶۳۳ نفر در اثر حملات تروریستی در افغانستان کشته شدند، زیرا طالبان بر این کشور مسلط بودند.

رقم کشته شدگان در افغانستان از سال ۲۰۰۷ به اینسو در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است. از این میان، ۴۳۴ نفر در اثر حملات بم‌گذاری کشته شده اند و ۱۸۴ نفر دیگر در اثر حملات مسلحانه جان باخته اند.

در این گزارش آمده است که از جمله ۳۴ ولایت افغانستان، ۲۶ ولایت آن در سال ۲۰۲۲ شاهد حملات تروریستی بوده و شهر کابل، شاهد بیشترین حملات و تلفات ناشی از حملات تروریستی بوده که در اثر آن، ۵۴۹ نفر کشته شدند.

در این گزارش آمده است که شاخهٔ خراسان داعش در سال ۲۰۲۲ مجموعاََ ۱۴۱ حمله را انجام داده که در اثر این حملات ۴۹۸ نفر کشته شدند.

در این گزارش کشورها با درنظرداشت چهار شاخص "رویدادها، کشته شدگان، زخمی شدگان و خسارات مالی" ناشی از حملات دهشت افگنی رده بندی شده اند. اما شاخص جهانی تروریزم، سرکوب توسط دولت‌ها و بازیگران دولتی را در این گزارش نمی‌گنجاند و "اعمال سرکوبگرانهٔ طالبان" که حالا کنترول افغانستان را به دست گرفته اند،‌ در این گزارش گنجانیده نشده است.

اما شمار مرگ و میر ناشی از حملات تروریستی در پاکستان در ۲۰۲۲ میلادی در مقایسه با ۲۰۲۱ میلادی ۱۲۰ در صد افزایش را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ میلادی ۶۴۳ نفر در اثر حملات تروریستی در پاکستان کشته شدند، در حالی که این رقم یک سال قبل به ۲۹۲ نفر می‌رسید.

کشورهای ساحل افریقا نیز شاهد افزایش قابل ملاحظهٔ حملات تروریستی بوده اند، اما وضعیت در نایجریا و نایجر اندکی در مقایسه با ۲۰۲۱ بهتر بوده است. بر عکس، بورکینافاسو و مالی ریکارد قابل توجه حملات تروریستی را شاهد بوده است. در بوکرینافاسو، ۱۱۳۵ نفر—۵۰ درصد افزایش نسبت به یک سال قبل — و در مالی ۹۴۴ نفر— ۵۶ درصد افزایش در مقایسه با ۲۰۲۱— کشته شدند.

بر اساس این گزارش، بیشترین حملات مرگبار در سال ۲۰۲۲ توسط گروه دولت اسلامی یا داعش و یا گروه‌های وابسته به آن، انجام شده است. گروه الشباب، اردوی آزادی بخش بلوچستان و جمعیت نصرت الاسلام و المسلمین به ترتیب در رده‌ دوم، سوم و چهار حملات مرگبار قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش، بیشترین حملات داعش در سال ۲۰۲۲ در عراق انجام شده است که مجموعهٔ این حملات به ۱۸۳ حمله رسید.