قطر تحریم سفر را بر رهبران طالب تمدید می کند

این پنج تن سال گذشته در بدل رهایی یک خورد ضابط امریکایی از قید رها شدند

مقام های امریکایی گفته اند که محدودیتها بر پنج تن از رهبران طالب تا زمانی پابرجا خواهد ماند که سرنوشت آنان از طریق راه حل دیپلوماتیک روشن شود. محدودیت یک ساله بر پنج تن از رهبران طالب که ماه می سال ۲۰۱۴ نافذ شده بود، امروز دوشنبه پایان یافت.

جان برنن، رئیس استخبارات مرکزی ایالات متحده امریکا در این مورد به شبکۀ تلویزیونی سی بی اس امریکا گفت که این پنج شهروند افغان با مقام های قطری در تماس اند.

آقای برنن گفت " تلاش بر این است تا اطمینان حاصل شود که آنان به جنگ برنگردند و این بخشی از روند احیای مجدد و نظارت است تا یکجا با مقام های قطری و افغان ترتیبات گرفته شود."

پنج عضو ارشد طالبان – محمد فاضل، عبدالحق وثیق معیین وزارت داخلۀ رژیم طالبان، ملا نورالله نوری فرمانده ارشد طالبان در بلخ، خیرالله خیرخواه و محمد نبی- سال گذشته در بدل رهایی بو برگدال، خورد ضابط امریکایی اسیر در نزد طالبان، از زندان گوانتانامو رها شده و به مقام های قطر تسلیم داده شدند.

حکومت قطر تضمین داده بود که زمینۀ تماس این افراد را با شبکه های دهشت افگن محدود خواهد کرد، اما به گفتۀ یک قانونگذار امریکایی، کم از کم یکی از این پنج تن در زمان اقامت در قطر با شبکۀ حقانی ارتباط داشته است.

جیمز جفریز پژوهشگر در انستیتیوت مطالعات شرق نزدیک در واشنگتن و سفیر پیشین ایالات متحده در عراق می گوید که امریکا به خاطر نگهداشتن این پنج نفر در قطر فشار زیادی را بر مقام های قطری اعمال کرده است.

آقای جفریز گفت "اهانت بزرگی است اگر شنیده شود که آنان بند و بست سفر را گرفته باشند. به مردم امریکا گفته شده است که مقام های قطری اطمینان خواهند داد که این افراد دوباره بر ضد ما به جنگ نخواهند برآمد. هنوز هم ۹۸۰۰ سرباز ما در افغانستان اند. اگر به این افراد اجازه داده شود برای جنگ با سربازان ما دوباره به افغانستان خواهند رفت."

چهار تن از این پنج نفر در فهرست سیاه ملل متحد شامل اند، که برعلاوۀ ممنوعیت سیر و سفر، سرمایه های آنان را نیز راکد می سازد.