نظامیان پیشین امریکایی: توضیحات قصر سفید در مورد ماموریت تخلیه از افغانستان کافی نیست

عکس: آرشیف

شماری از نظامیان پیشین امریکایی که در افغانستان خدمت کرده اند می‌گویند که نشر گزارش اخیر قصر سفید درمورد شیوه خروج نظامیان امریکایی از آن کشور و ماموریت تخلیهٔ با هرج و مرج، کافی نبوده و آنان به دادخواهی تا زمانی ادامه خواهند داد که مسوولین حکومتی پاسخگو قرار داده شوند.

این نظامیان پیشین در صحبت با صدای امریکا گزارش قصر سفید را "نمایشی" و تلاش برای موفق جلوه دادن روند تخلیه از افغانستان خوانده و مدعی شدند که شماری از سیاستمداران امریکایی مسوول این وضعیت بوده اند.

جوزف لاد، نظامی پیشین و مسوول نهاد موسوم به عملیات پناهندگی متحدین در واشنگتن، گفت: "مسوولیت پذیری در نیروهای مسلح تقریباً همه چیز است. می دانید وقتی به عنوان سرباز نیروهای بحری ثبت نام کردم، مرا مسوول لوازم نظامی قرار دادند، مسولیت اسلحه را داشتم و اگر از پیش من گم می شد، در آن صورت مرا مسوول قرار می دادند. و هرگاه همچو اشتباهات در سطح رهبری صورت گرفته باشد، نگران کننده است، به خاطری که تاحال هیچ کسی مسوولیت آنرا نگرفته است."

قصر سفید با نشر خلاصهٔ ۱۲ صفحه‌ای از نتایج ارزیابی سیاست‌های ایالات متحده در قبال پایان دادن طولانی‌ترین جنگ این کشور، مسوولیت اندکی را بر عهده گرفت و تاکید کرد که گزینه های جو بایدن، رییس جمهور امریکا، به دلیل تصمیم‌های دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین این کشور، "شدیداً محدود" شده بود.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید قصر سفید: ترمپ مقصر خروج پر هرج و مرج از افغانستان است

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید،‌ در اظهاراتش در مورد روند تخلیه، ضمن پذیرش اینکه خروج از افغانستان به درستی انجام نشد، گفت که ادارهٔ بایدن تصمیم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را از معامله ترمپ با طالبان به ارث برده بود.

شان وان دایور، نظامی پیشین و مسوول یک نهاد کمک به تخلیه افغان ها، اظهارات جان کربی را مایوس کننده خواند: "من از اظهارات جان کربی بسیار مایوس شدم بخاطری که وضعیت ماه اگست ۲۰۲۱ را به عنوان کسی بیان داشت که گویا در آن دخیل نبوده باشد."

دایور گفت که امیدوار کانگرس در مورد حسابدهی غور کند و لایحهٔ اسکان مجدد افغان ها در ایالات متحده را تصویب کند.

در صورت تصویب این لایحه، به ده ها هزار افغان که در جریان روند تخلیه به امریکا انتقال داده شده اند و دارندهٔ ویزه دو سالهٔ بشردوستانه اند، زمینهٔ دست یابی به اقامت دایمی فراهم خواهد شد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید سناتور امریکایی لایحۀ 'نجات' همکاران افغان قوای امریکایی را معرفی کرد

جوزف لاد گفت که شماری از نظامیان امریکایی بخاطر خروج از افغانستان و عدم توانایی کمک به ترجمانان افغان شان با فشار های روحی دچار شده و برای التیام روحی آنان باید مسوولین حسابده قرار داده شوند.