وضعیت زنان در غور "اسفبار" است

afghan women violence

رئیس شورای ولایتی غور از وضعیت زنان در ولسوالی های دور دست آن ولایت ابراز نگرانی می كند.
نمایندگان مردم در شورای ولایتی غور با ابراز نگرانی از وضعیت زنان، نبود حاكمیت دولت را مایۀ افزایش خشونت بر ضد زنان در آن ولایت عنوان می کنند.

رمضان آخندزاده، رئیس شورای ولایتی غور در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریكا گفت که نقش كمرنگ زنان در ادارات دولتی آن ولایت باعث شده است تا زنان از مراجعه به ادارات دولتی پرهیز کنند. او اضافه می کند که زنان در روستا های دور دست غور در وضعیت اسفباری به سر می برند.

گل افروز غفوری، عضو شورای ولایتی و یکی از فعالین زن در ولایت غور می گوید که وضعیت زنان در مناطق دوردست آن ولایت بهنجار است. او می گوید که بر اساس آمار دست داشته تنها دو در صد زنان غور در ادارات دولتی مشغول کار استند.

ضعف حاکمیت دولت

غفوری اضافه می کند که در سال روان کم از کم هشت یا نه مورد خشونت بر ضد زنان در آن ولایت به گونۀ رسمی درج شده است که موارد یاد شده پیگرد قانونی نشده و عاملین آن بازداشت نشده اند. او ضعف حاکمیت دولت را در مناطق روستایی به عنوان یکی از عوامل افزایش خشونت عنون می کند.

اما، سید انور رحمتی، والی غور افزایش موارد خشونت بر ضد زنان را در آن ولایت رد کرده می گوید که در دو ماه گذشته تنها دو مورد خشونت بر ضد زنان در غور گزارش شده است.

رحمتی می گوید که موارد خودکشی زنان در آن ولایت نه به خاطر فشار های خانوادگی و رسوم امروزی بلکه به دلیل اثرات منفی گزارشات و نشرات رسانه ها است که مردم آن را هضم نتوانسته و پس از مقایسۀ محیط زندگی خود با فضای فلمی و داستانی دچار یاس و نا امیدی می شوند.

نگرانی از وضعیت زنان در ولایت غور در حالی ابراز می شود كه پیش از این برای زنان بی سرپرست آن ولایت حتا یک خانه امن وجود نداشت و درست چند روز پیش نخستین خانه امن توسط موسسه ندای زن در غور ایجاد شد.