شبکه زنان افغان از افزایش محاکمه خودسرانه در افغانستان خبر داد

شبکه زنان افغان می گوید که محاکم صحرایی در افغانستان افزایش یافته است. این خبر همزمان با آغاز کمپاین شانزده روزه محو خشونت علیه زنان اعلام شده است.

شهلا فرید،‌ عضو این شبکه می گوید که خشونت خانواده گی، عدم دسترسی زنان به معارف و پایین بودن سطح مشارکت سیاسی زنان، از دیگر چالش هایی است که نباید نادیده گرفته شوند.

داستانِ زهرا،‌ دختر هژده ساله از ولایت غور، نمونه کوچک از وضعیت وحشتناکی است که می گویند مشابه با داستان اکثر زنان افغان است.

دو سال قبل،‌ زهرا در حالی که کودکی در بطن داشت، توسط شوهرش سوختانده شد و در شفاخانه یی در کابل،‌ جانش را از دست داد. شبکه زنان افغان می گوید که هنوزهم زنان قربانی چنین خشونت ها هستند.

همانند داستان زهرا، اکثر خشونت ها علیه زنان به پایان ناخوشایندی می انجامد. از سوی دیگر به نظر می رسد افزایش آمار طلاق، یکی دیگر از نتایج خشونت ها علیه زنان است.

حکومت افغانستان می گوید که امسال ۱۸۲۶ مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده که کاهش اندک را نسبت به پارسال نشان می دهد.

ایجاد کمیته حل منازعات در وزارت ها از اقدامات دیگری است که وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید برای ریشه یابی و حل مشکلات زنان باید ایجاد شوند.

شبکه زنان افغان با آغاز کمپاین شانزده روزه محو خشونت علیه زنان، آگاهی دهی را در اولویت های این کمپاین قرار داده تا گره ای از مشکلات باز شود، اما با اینهم در بیش از یک و نیم دهه اخیر، زنان أفغان به پیشرفت های زیادی دست یافته اند که به عنوان مثال ۲۷ درصد پارلمان، ۲۶ درصد کارمندان ادارات خـدمات ملکی، یک درصد منسوبین نظامی را زنان تشکیل می دهند. بخش اعظم دانش آموزان و دانشجویان نیز دختران هستند.

حکومت هم گفته است که در گفتگوهای صلح با طالبان، دستآوردهای زنان به مثابه خط سرخ خواهند بود و معامله نخواهند شد.