هشدار برنامه‌ٔ غذایی جهان: گرسنگی در افغانستان روبه افزایش است

برنامه غذایی جهان هشدار داده است که گرسنگی حاد در افغانستان روبه افزایش است و خانواده ها تغذیهٔ کودکان شان به روش های سختی رو میآورند.

در یک نظرسنجی تلیفونی که توسط این سازمان در ۳۴ ولایت افغانستان از تاريخ ۲۱ اگست تا پنج سپتمبر صورت گرفته است، ۹۳ در صد خانواده‌ها گفته اند که غذای کافی برای خوردن ندارند.

انتیا ویب، معاون رییس منطقه‌ای برنامه غذایی جهان می‌گوید که بسیاری از خانواده ها برای زنده ماندن مبارزه می‌کنند.

خانم ویب گفت: " والدین یک وقت غذا نمی‌خورند و آنرا برای کودکان شان نگه‌میدارند و یاهم کلان سالان خانواده ها کمتر غذا می‌خورند تا در غذا صرفه جویی کنند. در هر چار خانواده افغان سه خانواده از این روشها کار می‌گیرند."

پیش از تسلط طالبان بالای کابل به تاريخ ۱۵ اگست، افغانستان با کمبود مواد غذایی مواجه بود.

در نظر پرسی که توسط برنامهٔ غذایی جهان به تاريخ ۱۷ماه جون صورت گرفت، معلوم شد که ۸۱ درصد خانواده ها با کمبود مواد خوراکی مواجه اند و وضعیت پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان بدتر شده است.

برنامه غذایی جهان گزارش می‌دهد که، به شمول دو میلیون کودک مبتلا به سو تغذی که برای زنده ماندن به تغذیه خاص نیاز دارند، ۱۴ میلیون افغان با تهدید گرسنگی مواجه اند. وضعیت اقتصادی خراب است، مردم بیکار اند وبرای خریداری مواد غذایی پول ندارند.

خانم ویب علاوه کرد که این داره نگرانی که آیا خواهد توانست پیش از فرارسیدن فصل زمستان مواد غذایی را برای افغان‌های نیازمند فراهم کند یا نه. او علاوه کرد "ما با زمان در مقابله استیم، تا بتوانیم پیش از باریدن برف و مسدود شدن راه ها برای افغان‌های نیازمند، کمکهای لازم را انتقال دهیم".

وی افزود " اگر ما خواسته باشیم که تا پایان سال جاری میلادی به هدف خود( تهیه مواد خوراکی برای ۱۴ میلیون نفر) برسیم، لازم است که تا پایان ماه نومبر برای نه میلیون نفر مواد غذایی تهیه کنیم. ما ۲۰۰ میلیون دالر کمک خواسته ایم و شماری از کشورها پیشنهاد کمک کرده اند. اما حالا تلاش می‌ورزیم که مانع تمام شدن ذخایر مواد خوراکی در ماه اکتوبر شویم."

برنامهٔ غذایی جهان توانست که امسال برای ۶.۴ میلیون افغان کمک فراهم کند. خانم ویب گفت که از اواسط ماه اگست به‌ اینسو در سطح کشور برای۶۰۰ هزار نفر، به شمول غذاهای تهیه شده برای ده ها هزار کودک و مادر، مواد مغذی فراهم کرده است.