پالیسی ملی ترانسپورت شهری افغانستان

صحبت با انجنیر عبدالله و انجنیر میرویس مشاورین وزارت ترانسپورت

مشاور وزارت ترانسپورت افغانستان می گوید "پالیسی ترانسپورت ملی شهری که تکمیل گردیده در شش بخش تمرکز دارد."

انجنیر عبدالله حیبیب زی می گوید که نخستین بخش پالیسی، ایجاد زیربنا ها و سیستم های ترانسپورتی است که باید به قیمت نازل ایجاد شود تا مردم هم به قیمت ارزان از آن استفاده کنند.

این مشاور وزارت ترانسپورت که خود طراح این پالیسی است می گوید به زودی شهر کابل شاهد راه اندازی طرح "ترانسپورت پایدار کابل" خواهد بود که در سه مرحلۀ دو ساله، پنج ساله و ۲۰ ساله اجرا خواهد شد.

به گفتۀ آقای حبیب زی، این زیربنا ها نباید به محیط زیست آسیبی برساند و سیستم ترانسپورتی افغانستان مصئون بوده و ضمن اینکه مردم عام به آن دسترسی داشته باشند، همآهنگی بین ادارات و بخش های این سیستم ها وجود داشته باشد.

انجنیر میرویس حبیب زی، مشاور مالی پالیسی ملی ترانسپورت شهری می گوید در قدم نخست برای مطالعۀ این پالیسی مبلغ ۱۵۰ میلیون دالر نیاز است که کشور های حمایت کننده و همکار با وزارت ترانسپورت وعده داده اند تا این مقدار پول را فراهم سازند.

اما با در نظر داشت بلند بودن سطح فساد اداری در افغانستان، انجنیر عبدالله حیبیب زی کمبود ظرفیت و نگرانی از حمایت قاطع از تطبیق آن از سوی حکومت، از جمله چالش هایست که در فرا راه این پالیسی قرار دارد.

Your browser doesn’t support HTML5

جریان مکمل صحبت با آقای عبدالله و میرویس حبیب زی را ازینجا شنیده می توانید: