حملات هوایی در سودان ٢٢ کشته بر جا گذاشت

شهر ام‌درمان، سودان

حملات هوایی بر شهر ام‌درمان واقع در غرب خرطوم، پایتخت سودان روز شنبه هشتم جولای (۱۷ سرطان) سبب کشته شدن کم از کم ٢٢ نفر و زخمی‌شدن ده‌ها نفر دیگر شد.

وزارت صحت سودان در بیانیهٔ ضمن تایید آمار کشته شدگان گفته است که این حملات در ساحهٔ دارالسلام رخ داد که سبب زخمی شدن تعداد نامشخصی غیر نظامیان شده است.

این حمله یکی از مرگبارترین حملات پس از آغاز درگیری‌ها در سودان خوانده شده است. ماه گذشته در یک حملهٔ هوایی در خرطوم ۱۷ نفر، به شمول پنج کودک، کشته شدند.

گروه واکنش حمایت سریع، نیروهای نظامی سودان را مسوول حملات امروز خوانده است. براساس گزارش‌ها، اردوی سودان تلاش می‌کند تا راه تدارکاتی حیاتی برای شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع را در این ساحه قطع کند.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

دو تن از ساکنان ام‌درمان گفتند که مشخص کردن مسوولین حملات دشوار است زیرا به گفتهٔ آنان طیاره‌های اردو بارها نیروهای گروه واکنش حمایت سریع را هدف قرار دادند و نیروهای حمایت سریع نیز از طیاره‌های بدون سرنشین و دافع هوا علیه اردو استفاده کرده اند.

عبدالرحمن، یکی از ساکنان محل گفت که در جریان حملات، نیروهای واکنش حمایت سریع از خانه‌های مردم منحیث سپر استفاده می‌کردند و طیاره‌های اردو آنها را هدف قرار می‌داد.

او گفت: "این ساحه مانند یک جهنم است... شب و روز در حال جنگ است و مردم نمی توانند آنجا را ترک کنند."

هیثم محمد ابراهیم، وزیر صحت سودان گفته است که درگیری ها بیش از سه هزار کشته و بیش از شش هزار زخمی برجا گذاشته است. بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از ۲.۹ میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌ها و فرار به مناطق امن در داخل سودان یا به کشورهای همسایه شده اند.

تاکنون طرف‌های درگیر چندین‌بار به آتش‌بس موقت و چند روزه توافق کرده اند که در برخی موارد به آنها پابند نبوده اند و منتج به آتش‌بس دایمی نشده است.

درگیری این کشور افریقایی را در هرج و مرج فرو برده و خرطوم و دیگر ساحات شهری را به میدان های جنگ تبدیل کرده است. به گفته ساکنان و فعالان، اعضای نیروی شبه‌نظامی واکنش حمایت سریع از زمان آغاز درگیری، خانه‌های مردم و سایر تاسیسات غیرنظامی را اشغال کرده‌اند. علاوه بر این، گزارش‌های از تخریب و غارت گسترده در سراسر این شهرها توسط این نیروها منتشر شده است.

خشونت جنسی، از جمله تجاوز جنسی بر زنان و دختران، در خرطوم و غرب دارفور نیز گزارش شده است. تقریباً در تمام موارد تعرضات جنسی، نیروهای شبه نظامی واکنش حمایت سریع متهم شده اند. این گروه به درخواست‌های مکرر رسانه‌های خبری برای اظهار نظر پاسخ نداده است. قربانیان این رویداد‌ها نیز نیروهای حمایت سریع را به این جنایت متهم کرده اند.

روز چهارشنبه، مقامات ارشد سازمان ملل از جمله ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار "تحقیقات فوری، کامل، بی طرف و مستقل" در مورد گزارش های فزاینده خشونت جنسی علیه زنان و دختران شد.

واحد مبارزه با خشونت علیه زنان سودان که یک ادارهٔ دولتی است، گفته است که تا اکنون ۸۸ مورد تجاوز جنسی را ثبت کرده است که از جمله ۴۲ مورد آن در خرطوم و ۴۶ مورد آن در دارفور انجام شده است.

این سازمان گفته است که این موارد احتمالاً تنها دو در صد حوادث مشابهی را نشان که در چندین شهر صورت گرفته است. طبق گزارش سازمان حفاظت از کودکان، از زمان آغاز درگیری در سودان بیش ۴۴۰۰ مورد احتمالی خشونت جنسی وجود داشته است.

عارف نور، رییس حفاظت از کودکان سودان گفت: "خشونت جنسی همچنان به عنوان ابزاری برای ایجاد وحشت در زنان و کودکان در سودان استفاده می‌شود. کودکان ۱۲ ساله به دلیل جنسیت، قومیت و آسیب پذیری هدف قرار می گیرند."