امریکا میزایل کروز پرتاب شده از یمن را سرنگون کرد

نیروی‌های فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در روز‌های اخیر چندین بار مواضع شورشیان حوثی یمن را آماج حملات قرار داده اند

اردوی ایالات متحده روز یکشنبه ۱۴ جنوری (۲۴ جدی) گفت که نیروها‌ی آن کشور یک میزایل کروز را که از مناطق زیر کنترول شورشیان حوثی یمن به سمت کشتی‌ جنگی امریکا پرتاب شده بود، سرنگون کردند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)‌ با نشر اعلامیه‌ای گفت که یک میزایل کروز حوالی ساعت ۰۴:۴۵ پس از چاشت یکشنبه به وقت محل از مناطق زیر کنترول شورشیان حوثی به سمت کشتی جنگی امریکا که در جنوب بحیرهٔ سرخ مصروف عملیات بود،‌ پرتاب شد.

اما سنتکام در این اعلامیه مشخص نکرده است که آیا شورشیان حوثی این میزایل کروز را پرتاب کرده اند یا خیر.

در اعلامیهٔ این فرماندهی آمده است که یک جت جنگی ایالات متحده میزایل کروز پرتاب شده را سرنگون کرد.

در روز‌های اخیر، سنتکام چندین بار مواضع شورشیان حوثی یمن را به دلیل آماج حملات قرار داده است که این گروه کشتی‌های تجارتی را در بحیرهٔ سرخ هدف قرار می‌دهد.

این حمله یک روز پس از آن صورت گرفت که نیروهای امریکایی و بریتانیایی مواضع شورشیان حوثی را در یمن هدف قرار دادند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته است که این حملات در "پاسخ مستقیم" به حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های بین المللی در بحیرهٔ سرخ راه اندازی شده است، حملاتی که بر اساس معلومات قصر سفید، پرسونل امریکایی، غیرنظامیان و شرکای امریکا را با خطر مواجه کرده و تجارت و آزادی تحرک کشتی‌رانی را تهدید کرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده جمعهٔ گذشته اعلام کرد که این حملات در دو مرحله، بیش از ۶۰ هدف را در ۲۸ نقطه مختلف در سراسر مناطق تحت کنترول حوثی‌ها در یمن، هدف قرار داده است.

رییس جمهور بایدن روز جمعه هشدار داد که اگر نیروهای حوثی یمن به حملات خود به کشتی‌های تجاری و نظامی در بحیرهٔ سرخ ادامه بدهند، امریکا و بریتانیا اقدامات نظامی بیشتری را علیه تأسیسات این گروه انجام خواهند داد.

شورشیان حوثی نیز تهدید به حملات بیشتر کرده و گفته اند که منافع امریکا و بریتانیا حالا "اهداف مشروع" آنان است.