عفو بین‌الملل: برگزاری نشست دوحه بدون حضور زنان و جامعۀ مدنی فاقد اعتبار است

آگنیس کالامار، رییس سازمان عفو بین الملل

در آستانۀ برگزاری سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل متحد در بارۀ افغانستان، رییس سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) گفت که برگزاری این نشست بدون مشارکت نمایندگان زنان و جامعۀ مدنی افغنستان، فاقد اعتبار است.

آگنیس کالامار با نشر اعلامیه‌ای گفت که حقوق زنان و دختران افغان قابل مذاکره نیست و آنان باید نشست پیشرو حضور داشته باشند.

کالامار افزود که اگر در این نشست به بحران حقوق بشری در افغانستان پرداخته نشود و در آن مدافعان حقوق بشر، نمایندگان زنان و سایر اقشار جامعه به شمول نمایندگان جامعۀ مدنی حضور نداشته باشند، اعتبار این نشست از بین خواهد رفت.

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به میزبانی ملل متحد به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، برگزار خواهد شد.

به گفته یک مقام این سازمان، هدف نشست دوحه افزایش تعامل جامعه بین‌المللی با طالبان و به طور کل با افغانستان ''به شیوه منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و ساختارمندتر'' است.

منشی عمومی سازمان عفو بین‌الملل همچنان اضافه کرده که به حاشیه راندن بحث‌های اساسی دربارۀ حقوق بشر افغانستان ''غیرقابل پذیرش'' است. او تلویحاً از تسلیم‌شدن به شرایط طالبان برای تضمین مشارکت آنان در سومین نشست دوحه انتقاد کرد و گفته است که این کار مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

نگرانی سازمان عفو بین‌الملل در حالی از احتمال دعوت نشدن زنان و نمایندگان جامعه مدنی و بحث‌ها در مورد حقوق بشر در نشست دوحه مطرح می‌شود که پیش از این، مقام‌های ملل متحد به شمول نمایندۀ ویژه سر منشی ملل متحد برای افغانستان چندین بار با مقام‌های طالبان در این مورد بحث و گفتگو کردند.

پس از نشست‌های پیهم میان مقام‌های ملل متحد و طالبان، وزارت خارجۀ حکومت این گروه هفته گذشته اعلام کرد که هیات آنان در بحث‌های اصلی سومین نشست دوحه اشتراک می‌کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی،‌ واگذاری کرسی ملل متحد در افغانستان به طالبان، انصراف ملل متحد از تعیین نماینده ویژه برای افغانستان، مشورت با طالبان در مورد مسایل مطرح بحث نشست دوحه، حذف نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی افغانستان در این نشست، حذف موضوع آموزش دختران و کار زنان در نشست و مطرح نشدن ایجاد حکومت فراگیر، شامل شروط طالبان برای حضور در این نشست است.