لینک های دسترسی

Breaking News

رییس یوناما در مورد سومین نشست دوحه با مقامات امارات متحده عرب گفتگو کرد


دیدار روزا اوتنبایووا با محمد ابو شهاب، رییس نمایندگی دایمی امارت متحده عرب در سازمان ملل متحد
دیدار روزا اوتنبایووا با محمد ابو شهاب، رییس نمایندگی دایمی امارت متحده عرب در سازمان ملل متحد

محمد ابوشهاب، رییس نمایندگی دایمی امارات متحده عرب در سازمان ملل متحد، گفته است که با روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان و رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در مورد سومین نشست در نمایندگان ویژه کشورها در دوحه پایتخت قطر گفتگو کرده است.

ابو شهاب ناوقت روز چهارشنبه ۱۹ جون (۳۰ جوزا) با نشر پیامی در ایکس این دیدار را خوب توصیف کرده و گفته است: "ما در مورد آخرین تحولات در کشور [افغانستان]، نشست آتی در دوحه، و کار یوناما در راستای یک افغانستان مرفه‌تر – از جمله برای زنان و دختران آن کشور، گفتگو کردیم."

این دیدار در حالی صورت گرفته است که قرار است روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی را در مورد افغانستان برگزار کند. یوناما با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اوتنبایووا در مورد وضعیت افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد در این نشست معلومات خواهد داد.

نشست شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان، کمتر از دو هفته پیش از سومین نشست دوحه به میزبانی ملل متحد در مورد افغانستان برگزار می‌شود.

فرحان حق، ، معاون سخنگوی منشی عمومی ملل متحد روز سه شنبه ۱۸ جون (۲۹ جوزا) به خبرنگاران گفت که تدابیربرای برگزاری نشست دوحه همچنان ادامه دارد و در روزهای نزدیک جزییات در مورد این نشست ارایه خواهد شد. او افزود که از طالبان در این نشست دعوت شده و به گفتۀ وی ملل متحد به همکاری با جناح‌های مختلف ادامه می‌دهد.

همچنان او افزود که با طالبان در این نشست به عنوان مقامات حاکم رفتار می‌شود؛ نه به عنوان حکومت به رسمیت شناخته شده افغانستان.

در همین حال، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد روز سه شنبه هنگام ارایه گزارشش در نشست پنجاه‌وششمین اجلاس این شورا، تصویر تکان‌دهنده از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارایه کرد. او گفت: "نظام نهادینه شدۀ تبعیض، جداسازی، بی‌حرمتی به کرامت انسانی و حذف زنان و دختران و آسیب‌های مرتبط به آن، باید وجدان بشریت را تکان دهد."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز چهارشنبه ۱۹ جون (۳۰ جوزا) در پیام‌هایی در شبکۀ اجتماعی ایکس از گزارش بنیت به شدت انتقاد کرده است. مجاهد نگاشته است: "گزارش بعضی از اعضای سازمان ملل متحد، به خصوص گزارش ریچارد بنیت، تلاش برای تخریب اذهان در آستانه نشست دوحه می‌باشد."

مجاهد همچنان ادعا کرده است که برخی "اشخاص عقده‌مند" در سازمان ملل متحد تلاش دارند تا از افغانستان گزارش‌های "نادرست" ارایه کرده و به گفتۀ وی "پيشرفت‌های بزرگ را تحت شعاع موضوعات محدود قرار دهند".

به گفتۀ مقامات سازمان ملل متحد، هدف نشست سوم دوحه برای افغانستان که به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای به میزبانی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد برگزار خواهد شد، افزایش تعامل جامعه بین‌المللی با طالبان و به طور کل با افغانستان ''به شیوه منسجم تر، هماهنگ تر و ساختارمندتر'' است.

فرانس پرس به نقل از منابع دپلوماتیک گزارش داده است که فعالان مدنی افغانستان در سومین نشست مشورتی در دوحه اشتراک نخواهند کرد، اما شماری از فعالان جامعه مدنی افغانستان و نمایندگان زنان قبل و بعد از نشست با شرکت‌کنندگان در این نشست دیدار خواهند کرد.

این در حالی است که سازمان ملل متحد تاکنون در مورد مشارکت یا عدم مشارکت فعالان مدنی و مدافعان حقوق زنان افغانستان در سومین نشست دوحه چیزی نگفته است.

گروه

XS
SM
MD
LG