تحلیلگران: گفتگوهای نمایندگان امریکا و طالبان در قطر ثمربخش نخواهد بود

شماری از تحلیلگران با اشاره به تفاوت اولویت‌های نمایندگان ایالات متحده و طالبان در نشست دوحه می‌گویند که توقع نتایج ثمربخش را از این نشست نباید داشت.

حمایت بشردوستانه برای مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و محترمانه با همه افغان‌ها، به شمول زنان و دختران، موضوعات امنیتی و تلاش‌ها برای مبارزه با تولید و قاچاق مخدرات، مواردی است که بر اساس اعلامیۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در اولویت مباحث نمایندگان امریکا قرار دارد.

اما آزادسازی دارایی‌های راکدشده افغانستان، رفع تحریم‌های افغانستان، رفع هرگونه محدودیت بانکی و همچنین حذف اسامی رهبران طالبان از فهرست سیاه از اولویت‌های هیات این گروه به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان است.

با توجه به این مساله، سید جواد سجادی، استاد دانشگاه به صدای امریکا گفت: "از آنجایی که در مذاکرات دوحه اولویت‌های دو طرف متفاوت است و در یک نقطۀ مشخص اشتراک پیدا نمی‌کنند و تلاقی نمی‌شوند، در نتیجه می‌توان گفت به نظر نمی‌رسد مذاکرات دوحه یک نتیجۀ ملموس و ثمربخشی را در پی داشته باشد."

این تحلیلگر مسایل سیاسی گفت تا زمانی که طالبان حقوق و مطالبات مردم افغانستان را تامین نکنند و خواست‌های جامعۀ جهانی را برآورده نکنند، به نظر نمی‌رسد روابط این گروه با جامعۀ جهانی بهبود یافته و به سطح رسمی ارتقا یابد.

ایجاد حکومت فراگیر متشکل از همه جریان‌های سیاسی و قومی، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران، قطع روابط به گروه‌های دهشت‌افگن از جمله خواست‌های عمدۀ جامعۀ جهانی از طالبان است.

اما طالبان حکومت شان را همه‌شمول خوانده و مدعی شده اند که هیچ گروه تروریستی در افغانستان حضور ندارد و حقوق همۀ زنان نیز در چوکات شریعت برای شان تامین می‌شود.

مریم معروف آروین، رییس جنبش شنبه‌های ارغوانی می‌گوید که این گونه نشست‌ها بیشتر به "سفیدنمایی، فرصت‌دهی و فربه‌سازی طالبان" منتج خواهد شد.

به گفتۀ آروین، نشست دوحه و نشست‌های مشابه آن، فضا را مساعد می‌سازد تا طالبان با "گروگان‌گیری مردم، خصوصاً زنان افغانستان و حقوق و آزادی‌های شان" بیشتر به خواست‌های شان پافشاری کنند و از جامعه جهانی بیشتر امتیاز بگیرند.

او گفت: "این (نشست‌ها) به نفع و صلاح مردم افغانستان نیست و نزد ما محکوم و منتفی است."

نشست نمایندگان ایالات متحده و هیات طالبان در حالی برای دومین روز ادامه می‌یابد که هنوز از اجندای روز اول آن گزارشی به دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته است.

پیش از این، جبهه مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ای گفته بود که اهداف این دیدار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این شورا دو روز پیش با نشر اعلامیه‌ای گفت: "ما همچنین باور داریم که تعامل با طالبان تاکنون هیچ نتیجه‌ای مثبتی نداشته و نخواهد داشت و نباید به بهانۀ تعامل با این گروه برای به رسمیت‌شناختن تسلط نامشروع آنان لابی‌گری و زمینه‌سازی صورت گیرد."

گفتگوهای مقامات امریکایی و هیات حکومت طالبان در آستانۀ دو سالگی تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان صورت می‌گیرد. طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند، اما حکومت این گروه را هنوز هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.