زلزلهٔ شدید بار دیگر ولایت هرات را تکان داد

یک زلزله که شدت آن ۶.۳ به مقیاس ریکتر تشخیص شده است، بار دیگر روز چهار شنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) غرب افغانستان را تکان داد.

ادارهٔ زمین شناسی ایالات متحده گفته است که این زلزله حوالی ساعت ۰۵:۱۰ دقیقه صبح به وقت محل به وقوع پیوست و مرکز آن در ۲۸ کیلومتری شرق شهر هرات موقعیت دارد. عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری سطح زمین قرار دارد.

احمد‌الله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت هرات به صدای امریکا گفت که زلزله ساعت ۵:۱۳ صبح امروز چهارشنبه ولسوالی‌های گلران، انجیل و کشک رباط سنگی این ولایت را لرزاند.

آقای متقی گفت که دست کم ۱۲۰ زخمی به مراکز صحی از جمله شفاخانه حوزوی هرات منتقل شده اند.

داکتران بدون سرحد نیز گفته است که شفاخانه حوزوی هرات ۱۱۷ زخمی ناشی از زلزلهٔ صبح امروز را ثبت کرده است.

منابع در شفاخانه ساحوی هرات گفته اند که یکی از زخمی شدگان زلزله به دلیل جراحات وارده در شفاخانه فوت کرده است.

بر اساس معلومات مقام‌های ولایتی طالبان در هرات، در زلزله امروز تا دو هزار راس مواشی در ولسوالی کشک رباط سنگی تلف شده است.

مقام‌های محلی طالبان همچنان گفته اند که شاهراه هرات – تورغندی نیز به دلیل ریزش سنگ‌ها از کوه‌ به روی ترافیک بسته شده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز تیم‌های سروی را برای ارزیابی نیازها به منظور توزیع اقلام غیرخوراکی اضطراری برای آسیب‌دیدگان به مرکز زلزله در هرات اعزام کرده است.

صبرالله فوشنجی، یکی از باشندگان ''محل خواجه‌ها'' واقع در ولسوالی زنده‌جان هرات به صدای امریکا گفت که تکان زلزله صبح وقت چهارشنبه درمقایسه با زلزلهٔ روز شنبه شدیدتر بود.

او گفت که پس از زلزلهٔ روز شنبه مردم در ولسوالی‌ها و شهر هرات از ترس احتمال زلزلهٔ بعدی،‌ در بیرون از خانه‌‌ها و ساختمان‌ها و در زیر خیمه‌ها شب و روز شان را سپری می‌کردند.

فوشنجی گفت که در هنگام وقوع زلزلهٔ روز چهار شنبه همه اعضای خانواده‌اش در بیرون خانه به سر می‌بردند و به همین دلیل، به کسی آسیب نرسیده است.

او گفت که منازل رهایشی چهار اطراف خانهٔ مسکونی‌اش نسبت به زلزلهٔ روز شنبه اندکی بیشتر آسیب دیده است،‌ اما در کل خسارات زیادی به این ولسوالی وارد شده است.

او که با شمار دیگر از ولسوالی‌های ولایت هرات به تماس شده،‌ می‌گوید که ولسوالی‌‌‌های گلران، کرخ و باغ دشت متحمل خسارات زیاد شده است،‌ اما از تلفات احتمالی آن تا حالا خبری در دست نیست.

این باشندهٔ ولسوالی زنده‌جان همچنین گفت که براساس معلوماتی که از شهر هرات دارد، پس از زلزلهٔ روز شنبه بسیاری از باشندگان این شهر نیز شب‌ و روز شان را در بیرون از خانه‌های شان سپری کرده اند و پس از زلزله صبح چهارشنبه مردم در این شهر سراسیمه شده اند.

این زلزله فقط چهار روز پس از آن رخ داد که زلزله‌‌ای به شدت مشابه در ولایت هرات موجب کشته و زخمی شدند هزاران نفر شد.

ملل متحد گفته است که در زلزله روز شنبه به صورت تخمینی نزدیک به ۱۷۰۰ خانواده که شمار مجموعی آنان به ۱۲هزار نفر می‌رسد، متاثر شده اند.

این سازمان گفته است که "۱۰۰ درصد" منازل در ۱۱ روستای ولایت زنده‌جان ولایت هرات در اثر این زلزله تخریب شده است. سازمان جهانی صحت گفته است که این حادثه ۱۶۵۵ خانواده را متاثر کرده است که شمار مجموعی اعضای آن به ۱۱ هزار و ۵۸۵ نفر می‌رسد.