سفر مودی به واشنگتن؛ عصر جدید در روابط ایالات متحده و هند

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۲ جون (اول سرطان) با اعلام مجموعه‌ای از توافقنامه‌های دفاعی و تجاری با نرندرا مودی، صدراعظم هند، آغاز روابط قوی‌تر بین ایالات متحده و هند را اعلام خواهد کرد.

مقامات ارشد ادارهٔ بایدن گفته اند که توافقات گسترده‌ای که قرار است در عرصه‌های مختلف از صنعت معادن گرفته تا بخش تکنالوژی و همکاری‌های فضایی، دفاعی و تجاری اعلام شود، عصر جدیدی را در روابط دو کشور بوجود می‌آورد.

برخی از معاملات به هدف تنوع بخشیدن به زنجیره تدارکاتی برای کاهش وابستگی به چین است. ایالات متحده همچنین با تقویت روابط دفاعی با کشورهایی مانند هند و آسترالیا به دنبال جلوگیری از افزایش نفوذ چین در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

این دو رهبر توافقی را امضا خواهند کرد که به شرکت جنرال الکتریک امریکایی اجازه می‌دهد تا برای تقویت قوای هوایی هند، انجن طیاره‌های جت را در هند تولید کند. یکی از مقامات این قرارداد را "راه گشا" خواند.

شرکت جنرال الکتریک روز پنجشنبه اعلام کرد که تفاهم‌نامه‌ای را برای تولید انجن طیاره‌های جت با شرکت هوانوری هندوستان امضا کرده است.

علاوه بر این، براساس یک توافقنامهٔ دیگر بین دهلی جدید و واشنگتن، کشتی‌های نیروی بحری ایالات متحده در این منطقه می‌توانند برای تعمیرات در کارخانه‌های کشتی‌سازی هند توقف کنند.

یک مقام امریکایی گفت که رهبران دو کشور از برنامهٔ هند برای خریداری طیاره‌های بی‌سرنشین نوع ام‌کیو-۹بی ساخت امریکا که قادر به حمل اسلحه است، نیز رونمایی خواهند کرد. این مقام امریکایی افزود: "ما اکنون واقعاً وارد یک مشارکت دفاعی 'نسل بعدی' شده‌ایم."

این توافقنامه‌ها همچنان شامل طرح ۲.۷ میلیارد دالر شرکت امریکایی مایکرون برای ساخت یک واحد آزمایش و بسته بندی نیمه هادی‌های جدید است که در ایالت گجرات، زادگاه مودی، ساخته می شود.

براساس این توافقات ایالات متحده همچنین اخذ و تمدید ویزه برای کارگران مسلکی هندی را تسهیل خواهد بخشید.

واشنگتن می‌خواهد هند وزنهٔ تعادل استراتیژیک برای چین باشد و از همین خاطر ایالات متحده هند را به عنوان یک شریک حیاتی می‌بیند. از طرف دیگر مودی نیز پس از تیرگی روابط با چین به دنبال افزایش نفوذ کشورش در صحنهٔ جهانی است.

بایدن از مودی با مراسم ویژه و با فرش قرمز پذیرایی کرده و مودی در یک اقدام نادر موافقت کرده است که روز پنجشنبه در کنفرانس خبری در قصر سفید اشتراک کند. مودی از زمان تصدی پست صدارت در نه سال پیش تاکنون کنفرانس خبری برگزار نکرده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید قصر سفید از مودی با فرش قرمز پذیرایی می‌کند

در همین حال آقای بایدن از سوی دموکرات‌ها تحت فشار است تا با مودی در بارهٔ مسایل حقوق بشری در هند صحبت کند. سه قانونگذار دموکرات – الکساندریا اوکاسیو کورتز، الهان عمر و رشیده طلیب گفته اند که سخنرانی مودی را در کانگرس ایالات متحده تحریم می‌کنند.

اوکاسیو کورتز روز چهارشنبه در تویتی گفت: "من همکارانم را که طرفدار کثرت گرایی، مدارا و آزادی مطبوعات هستند تشویق می‌کنم تا در انجام همین کار به من بپیوندند."

یکی از مقامات امریکایی به خبرنگاران گفت که بایدن نگرانی‌های خود را در مورد آزادی مطبوعات، آزادی‌های مذهبی و سایر موضوعات به شیوهٔ محترمانه مطرح خواهد کرد.

مدافعان حقوق بشر که قصد دارند در جریان دیدار مودی اعتراض کنند، روز چهارشنبه گفتند که بایدن باید علناً سوابق حقوق بشری مودی را مطرح کند. به گفتهٔ آنان رویکرد ایالات متحده در طرح مسایل به گونهٔ خصوصی با رهبر هند، موثر نبوده و وضعیت حقوق بشر در هند بدتر شده است.

حکومت ملی‌گرای هندوی صدر اعظم مودی به خاطر سرکوب رسانه‌ها و محدود کردن حقوق اقلیت مسلمان آن کشور زیر انتقاد شدید بین‌المللی قرار دارد.

در بیش از دو دهه‌ٔ گذشته، اداره‌های متعدد ایالات متحده با هند به گونهٔ یک شریک کلیدی برخورد کرده است. روسای جمهور پیشین ایالات متحده از بل کلنتن گرفته تا جورج دبلیو ایچ بوش، براک اوباما و دونالد ترمپ به هند سفر کرده بودند.

اما پیش این، هیچ یک از روسای جمهور پیشین امریکا آنچه را که بایدن برای مودی انجام می‌دهد، اعطا نکردند: بازید رسمی دولتی که شامل حد اکثر مراسم تشریفات، مهمان‌نوازی،‌ محل اقامت در مهمان‌خانهٔ رسمی که در جادهٔ مقابل قصر سفید موقعیت دارد و سایر مراسم تشریفات می‌شود.