مراسم عاشورا در کابل؛ شبکه‌های مخابراتی قطع شد

مراسم روز عاشورا امروز جمعه ۲۸ جولای (ششم اسد) طی یک سلسله تدابیر شدید امنیتی از جمله قطع ارتباط شبکه‌های مخابراتی در شهر کابل برگزار شد.

نیروهای امنیتی طالبان در غرب کابل که بیشتر ساکنان آن شیعه مذهب استند، بیش از روزهای دیگر تدابیر امنیتی اتخاذ کرده و برخی از جاده‌ها را به روی تردد موترها بستند.

وزارت مخابرات حکومت طالبان نیز ارتباط شبکه‌های مخابراتی را به حالت تعلیق در آورد که باعث مشکلات زیادی برای شهروندان کابل شد. هرچند مسوولان طالبان تا اکنون در مورد قطع ارتباطات مخابراتی چیز نگفته اند، گفته می‌شود که این اقدام به خاطرتامین امنیت مراسم عاشورا روی دست گرفته شده است.

بر اساس گزارش‌ها، با وجود مخالفت نیروهای امنیتی طالبان با برگزاری مراسم عاشورا در خارج از مساجد و تکایا، تعداد زیادی از عزاداران به شمول زنان به جاده‌ها برآمده بودند. اما نیروهای امنیتی طالبان برای متفرق کردن آنان شلیک‌های هوایی کردند.

حکومت طالبان امسال یک رشته محدودیت‌ها را بر مراسم عزاداری محرم در کابل اعمال کرده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری مجالس عزاداری در بیرون مساجد و تکایا اشاره کرد.

از آغاز ایام روز‌ها ماه محرم، نیروهای امنیتی طالبان از عزاداران خواسته اند که مراسم محرم را فقط در داخل مساجد و تکایا برگزار کنند.

در ویدیوهای که روز چهارشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دیده می‌شود که نیروهای امنیتی طالبان مراسم عزاداری را در بیرون مساجد و تکایا متوقف کرده و برای متفرق کردن عزاداران از زور استفاده می‌کنند.

اگرچه حکومت طالبان این اقدامات را برای حفظ جان عزاداران محرم عنوان کرده، این اقدامات طالبان مورد انتقاد برخی از رهبران مذهبی شیعه قرار گرفته است.

محسن حجت، یکی از رهبران مذهبی شیعیان، روز چهارشنبه در یک مراسم عزاداری گفت که عزاداران شیعه باید تا آن زمان از طالبان اطاعت کنند که در تضاد با مذهب آنها قرار نداشته باشد.

آقای حجت گفت: "همانطور که ما به فرهنگ و مذهب دیگران احترام می گذاریم، می خواهیم که دیگران نیز به مذهب ما احترام بگذارند."

پیش از این نیز شماری از علمای شیعه در نشست بزرگ روز شنبه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) در کابل از حکومت طالبان خواستند که محدودیت‌های وضع‌شده بر مراسم محرم را در مساجد و تکایای کابل لغو و برگزاری مراسم عاشورا را در تمام مساجد و تکایا اجازه دهند.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین حکومت گذشته و یکی از علمای شیعه، در یک نشست مطبوعاتی در کابل گفت: "همه علمای شیعه از امارت اسلامی [حکومت طالبان] می‌خواهند که محدودیت‌های مراسم عزاداری را برداشته و همچنین از نصب پرچم‌های عزاداری که به نام امام حسین علیه‌السلام نصب می‌شود، جلوگیری نکند."

اما در اعلامیه‌ای که حکومت طالبان در ولایت کابل منتشر کرده، آمده است که به مشوره علمای شیعه مراسم محرم را در مساجدی که با تهدید امنیتی مواجه بودند، منع کرده است.

در این اعلامیه همچنان به نقل از علمای شیعه آمده است که آنان نیز برای حفظ جان مردم از این تصمیم حمایت کرده اند.

در سال‌های قبل از حکومت طالبان در افغانستان، برای بزرگداشت از ماه محرم، دروازه‌های عزاداری در اکثر نقاط شهر کابل برپا می‌شد و پرچم‌ها در تمام نقاط شهر نصب می‌شد. اما امسال این مراسم بیشتر محدود به مناطق شیعه نشین بوده است.

یکی از مقامات سابق داعش که اکنون به حکومت طالبان پیوسته است، پیش از آغاز ماه محرم در صفحه تویتر خود به نیروهای امنیتی طالبان هشدار داده بود که داعش می‌خواهد در ایام محرم عزاداران شیعه را هدف قرار بدهند. اما تاکنون هیچ رویداد امنیتی در کابل و برخی دیگر از شهرهایی که مراسم محرم در آن برگزار می شود، گزارش نشده است.

در سال های گذشته حملاتی به مراسم عزاداری عاشورا صورت گرفت که شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفته است.