درانی: پاکستان در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان تصمیم نگرفته است

آصف درانی، نمایندهٔ ویژه پاکستان برای افغانستان

آصف درانی، نمایندهٔ ویژه پاکستان برای افغانستان می گوید که پاکستان زمانی حکومت طالبان را به رسمیت خواهد شناخت که سایر کشورهای همسایهٔ افغانستان آماده پذیرش آن باشند.

درانی در مصاحبه با بخش پشتوی صدای امریکا گفت: "پاکستان بخش از اجماع میان همسایگان نزدیک افغانستان است که بر اساس آن تصمیم گرفته شده که همسایگان افغانستان حکومت طالبان را با اتفاق آرا و یکجا، به رسمیت بشناسند."

با گذشت نزدیک به ۲۲ ماه از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، تا کنون هیچ کشوری حکومت آن گروه را به رسمیت نشناخته است، هرچند شماری از کشورهای منطقه به شمول پاکستان، ایران و چین به دپلوماتان معرفی شده از سوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان اعتبارنامه داده است.

درانی گفت که کشورش از دنبال کردن سیاست عمق استراتیژیک در افغانستان دست کشیده است. او گفت که موضوع ایجاد عمق استراتیژیک زمانی مطرح شده بود که پاکستان از بروز جنگ با هند نگرانی داشت اما به گفته وی، اکنون با دست یافتن پاکستان به سلاح هسته‌ای، احتمال بروز جنگ تمام عیار بین پاکستان و هند کاهش یافته است.

این دپلومات پاکستانی گفت: "شما در کشوری به دنبال ایجاد عمق استراتیژیک می‌باشید که ثبات داشته باشد، اما افغانستان از سال ۱۹۷۹ میلادی به این سو با ثبات نبوده است. بناً [با توجه به این بی ثباتی]، افغانستان چگونه می تواند عمق استراتیژیک ما باشد؟"

آصف درانی همچنان وجود اختلافات بین حکومت ملکی پاکستان و نظامیان این کشور در قبال افغانستان را رد کرد و گفت که سیاست حکومت ملکی و اردوی پاکستان در پیوند به مسله افغانستان یکی است. آقای درانی ادعا کرد که پاکستان در کل به حیث یک کشور و بدون در نظر داشت اینکه در کابل کی در قدرت است، با افغانستان تعامل می کند.

درانی، پیش از آنکه ماه گذشته به صفت نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان در امور افغانستان گماشته شود، در مقاله‌ای که سه ماه پیش در روزنامه مشهور "دَ نیشن" پاکستان نشر شد، گفته بود که افغانستان تحت حاکمیت طالبان، پناهگاه امن گروه های دهشت افگن بوده و گروه هایی چون جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی اوزبیکستان و تحریک طالبان پاکستان همین اکنون در افغانستان فعالیت دارند.

آصف درانی در صحبت با صدای امریکا تایید کرد که فعالیت طالبان پاکستانی در افغانستان، مایه نگرانی برای اسلام آباد بوده و او امیدوار است که حکومت طالبان بتواند فعالیت طالبان پاکستانی را مهار کند. او گفت که هیچ مشکلی بین پاکستان و طالبان افغانستان وجود ندارد و افزود که گفتگوها در مورد گروه طالبان پاکستانی با آنها جریان دارد.

نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان از بازداشت‌های اخیر مهاجران افغان در اسلام آباد دفاع کرد و گفت که حکومت پاکستان با مهاجران فاقد مدارک اقامت در این کشور و افغان هایی که میعاد ویزهٔ شان تمام شده، برخورد قانونی خواهد کرد.

درانی همچنین گفت که به توسعه تجارت بین دو کشور، کمک به پروژه‌های زیربنایی افغانستان و حل مشکلات در عرصه معارف توجه ویژه خواهد داشت. او گفت: "مشکلات زیادی در رابطه با آموزش وجود دارد، اما این موضوعی است که در نظر دارم و بی‌صبرانه منتظر ایفای نقشم هستم."

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، به طور مداوم محدودیت‌هایی در زمینهٔ آموزش و کار زنان و دختران وضع کرده است. منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها، رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عمومی، سفر بدون محرم و منع کار آنان در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی و دفاتر ملل متحد بخشی از محدودیت‌های طالبان بر زنان است.

آصف درانی در حالی به حیث نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان در امور افغانستان منصوب شده است که حکومت طالبان قصد دارد هزاران مهاجر پاکستانی را که در ولایات مرزی ساکن شده اند، به مناطق دیگر افغانستان منتقل کند، زیرا گمان می‌رود افزایش حوادث تروریستی در پاکستان با این پناهجویان ربط دارد.