پولیس اسراییل: یک مرد فلسطینی در حمله با موتر ۱۳ نفر را زخمی کرد 

عکس: آرشیف

پولیس اسراییل به روز دوشنبه ‍۱۵ جنوری (۲۵ جدی) گفت که یک مرد فلسطینی در یک حملهٔ مظنون با موتر ۱۳ نفر را در شهر رانانا زخمی کرد.

پولیس اسراییل با نشر یک اعلامیه‌ گفت که مظنون با یک موتر دزدی شده، شماری از مردم را زیر گرفت. پولیس گفته است که وضعیت صحی یکی از زخمی شدگان وخیم است.

مقامات اسراییلی گفته اند که این مرد فلسطینی، باشندهٔ شهرالخلیل (هبرون) سواحل غربی رود اردن بوده و اکنون بازداشت شده است.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) پس از آغاز جنگ میان حماس و اسراییل، خشونت‌ها در سواحل غربی نیز افزایش یافته و گزارش‌های متعددی از عملیات نیروهای اسراییلی و حملات شهرک‌نشینان یهودی بر فلسطینی‌ها نیز نگرانی‌های بین المللی را برانگیخته است.

اوچا سال گذشته گزارش داد که در شهر الخلیل بیش از ۱۵ قریه توسط شهرک نشیان یهودی ویران شده، دهقانان فلسطینی از کشتزارهای شان بیرون رانده شده و بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی بی‌جا شده اند.

در واکنش به این خشونت‌ها، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در ماه نومبر سال گذشته از اسراییل خواست تا برای توقف خشونت‌های شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینی‌ها در سواحل غربی رود اردن، اقدام فوری را روی دست گیرد.

اسراییل در جنگ شش روزهٔ ۱۹۶۷ سواحل غربی رود اردن را اشغال کرد، به استثنای شرق بیت المقدس که با خاک این کشور ملحق ساخته شد، قلمروی که اکنون ۴۹۰ هزار اسراییلی در مسکونه‌هایی زیست دارند که بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی پنداشته می‌شود.