گروه 'عورت مارچ' در اعتراض به تصمیم اخراج مهاجران افغان از پاکستان مظاهره کرد

گروه حامی حقوق زنان موسوم به ''عورت مارچ'' با راه اندازی مظاهرات از حکومت پاکستان خواسته است تا مهاجران را از آن کشور به صورت جبری اخراج نکند.

یک گروه حامی زنان موسوم به ''عورت مارچ" روز یکشنبه ۲۹ اکتوبر (هفتم عقرب) در اعتراض به تصمیم حکومت پاکستان مبنی بر اخراج اجباری مهاجران فاقد مدرک اقامت به شمول ۱.۷ میلیون افغان، در شهر‌های مختلف آن کشور دست به اعتراض زدند.

فعالان عورت مارچ با راه‌اندازی گردهمایی‌هایی در شهر‌های اسلام‌آباد، کراچی، لاهور و ملتان، گردهم جمع شدند و حمایت‌شان را از افغان‌هایی اعلام کردند که با تهدید اخراج اجباری از پاکستان مواجه اند.

حکومت پاکستان بار‌ها اعلام کرده است که این تصمیم تنها مهاجران غیرقانونی افغان را هدف قرار نمی‌دهد،‌ بلکه تمام شهروندان خارجی را هدف قرار می‌دهد که به صورت غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند.

پاکستان در اوایل ماه جاری میلادی به همه مهاجران که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند به شمول ۱.۷ میلیون افغان، مهلت داد که تا اول نومبر از آن کشور خارج شوند،‌ در غیر آن آنان نخست دستگیر و سپس اخراج خواهند شد.

سرفراز بگتی، سرپرست وزارت داخلهٔ پاکستان، به تاریخ سوم اکتوبر گفت که تمام مهاجران بدون اسناد مستقر در آن کشور که شامل ۱.۷ میلیون شهروندان افغانستان می‌شود، تا اول نومبر فرصت دارند، آن کشور را ترک کنند.

این تصمیم پاکستان موجب ایجاد ترس زیادی در میان افرادی شده است که بدون مدارک رسمی در کشور زندگی می کنند.

سازمان‌های حقوق بشر به شدت از این تصمیم پاکستان انتقاد کرده اند. فعالان استدلال می‌کنند که اخراج اجباری افغان‌ها از پاکستان، آنان را در معرض خطرات جدی قرار می دهد.

یافته‌های صدای امریکا نشان می‌دهد که حکومت پاکستان در کنار سایر اقدامات،‌ کمپ‌هایی را ایجاد کرده است تا صد‌ها هزار مهاجر افغان را که به صورت غیر قانونی در آن کشور اقامت دارند، دستگیر و به صورت اجباری اخراج کند.

منابع رسمی به صدای امریکا گفتند که مراکز ویژه اخراج مهاجران در چهار ایالت - پنجاب، سند، بلوچستان و خیبر پشتونخوا - ایجاد می‌شود. به گفتهٔ این منابع، آنعده از مهاجران افغان که در ایالت‌های پنجاب و سند دستگیر می‌شوند، به مراکز اخراج اجباری شهر‌های راولپندی و کراچی انتقال داده می‌شوند.

ایالت خیبرپشتونخوا دو مرکز اخراج اجباری دارد-نوشهرہ و چمکنی- در حالی که ایالت بلوچستان دارای سه مرکز اخراج اجباری خواهد بود:‌ یکی در کویته، مرکز ایالت بلوچستان،‌ و دیگر در شهر‌های پشین و قلعهٔ عبدالله. بیشتر مهاجران افغان در ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان زندگی می‌کنند، دو ایالتی که مجموعاََ ۲۶۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان دارند.

حکومت طالبان از پاکستان خواسته است تا در مورد پلان اخراج اجباری مهاجران تجدید نظر کند و آن را "غیر انسانی" و "غیرقابل قبول" خوانده است.

باوجودیکه بسیاری از مهاجران پس از سال ۲۰۰۱ به کشور خود باز گشتند، پس از تسلط مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱ موج جدیدی از پناهجویان افغان به پاکستان هجوم بردند.

مقامات پاکستانی تخمین می‌زنند که از اگست ۲۰۲۱ تا اکنون نزدیک به۷۰۰ هزار افغان به پاکستان پناهنده شده اند که از جمله ۵۰۰ هزار آنان به گونهٔ غیر قانونی وارد آن کشور شده یا ویزه‌های آنان منقضی شده است.