آسترالیا تانک‌های کهنهٔ خود را به اوکراین اهدا می‌کند 

تانک ابرامز (ام۱ای۱)

وزارت دفاع آسترالیا روز پنجشنبه گفت که ۴۹ تانک قدیمی نوع ابرامز امریکایی را به اوکراین اهدا می‌کند تا نیروهای پیادهٔ این کشور در جریان زمستان سخت، تقویت شوند.

هر تانک ابرامز (ام۱ای۱) ۶۰ تن وزن و قوهٔ آتش ثقیل دارد. قرار بود اردوی آسترالیا سر از سال آینده استفاده از این تانک‌ها را به دلیل این که کهنه شده بودند، توقف دهد.

اما آسترالیا در عوض، تصمیم گرفت آنرا به اوکراین بفرستد و این امر، در کنار بستهٔ تسلیحاتی ۴۲۵ میلیون دالری که واشنگتن به تازگی به اوکراین اعلام کرد، مورد استقبال قرار گرفت.

پت کانروی، وزیر صنایع دفاع آسترالیا در بیانیه‌ای گفت: "ما در مبارزۀ اوکراین در برابر تهاجم غیرقانونی روسیه، شانه به شانه می ایستیم."

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، از آسترالیا اظهار سپاس کرده گفت: "آسترالیا شریک قابل اعتماد ما در دفاع از آزادی، دموکراسی، زندگی انسانی و امنیت جهانی باقی می‌ماند."

برخی از این تانک‌های کهنه نیاز به ترمیم جزیی دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به عنوان پرزه‌جات مورد نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

اوکراین پیش از این چندین بار از آسترالیا خواسته بود تا تجهیزات نظامی کهنهٔ خود را به کیف اهدا کند.

در اوایل سال جاری، آسترالیا هلیکوپتر‌های تایپان خود را از بین برد،‌ اما به اوکراین ارسال نکرد.

آسترالیا گفته بود که این هلیکوپتر‌ها در وضعیتی نیستند که قابلیت پرواز را داشته باشند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۶ اکتوبر (۲۵ میزان) از طریق تلیفون با رییس جمهور اوکراین صحبت کرد و در مورد بستهٔ جدید نظامی به او معلومات داد.

بایدن گفت که بستهٔ کمکی ۴۲۵ میلیون دالری جدید، شامل قابلیت‌های اضافی دافع هوا، مهمات هوا به زمین، وسایط زرهی و مهمات مورد نیاز نظامی است.