تلاش برای ارتقای آگاهی مردم در مورد پولیو در روستاهای دوردست بلخ 

عکس: آرشیف

مسوولان صحی ولایت بلخ می‌گویند که سطح آگاهی مردم در برابر ویروس پولیو (فلج اطفال) نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و تمامی کودکان زیر پنج سال در جریان این کمپاین‌ها واکسین می‌شوند.

آنان می‌گویند که برای مهاجرین افغان که از پاکستان به این ولایت برگشته اند، تدابیر لازم اتخاذ شده و فرزندان آنان در زمان معینی واکسین می‌شوند.

متخصصین صحی می‌گویند که مردم محل در مناطق دورافتاده اطلاعات دقیقی در مورد فلج اطفال ندارند، بنابراین مقامات صحی باید به شکل مستمر به این مناطق اطلاع رسانی کنند.

داکتر شیرین ابرو، متخصص امراض داخله و اطفال در گفتگو با صدای امریکا گفت: "ویروس پولیو یک بیماری خطرناک است که تا هنوز از افغانستان ریشه کن نشده است. ما از وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌خواهیم که در این زمینه اقدام جدی کند و تیم‌های صحی را به مناطق اطراف بفرستد زیرا خانواده های در آنجا هستند که فرزندان خود را واکسین نمی‌کنند."

پرستو امیری، باشندۀ ولایت بلخ از جوانان و تمامی اقشار جامعه خواست تا در برابر این بیماری مهلک با تیم‌های صحی همکاری کنند تا این ویروس خطرناک از افغانستان ریشه کن شود.

او گفت: "ما بايد دست به دست هم دهیم و اين مرض را از کشور و جامعه خود ریشه کن کنیم، مردم باید این را درک کنند که تيم‌های صحی به صحت و سلامت آنها کار می‌کنند."

خیر محمد خیرخواه، سخنگوی ریاست صحت عامۀ حکومت طالبان در ولایت بلخ به صدای امریکا گفت که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در برابر ویروس پولیو صورت گرفته است و حتا در مناطق روستایی نیز با راه اندازی روش‌های مختلف اطلاع رسانی، کودکان زیادی در برابر شیوع این مرض محافظت شده اند.

به گفتۀ وی، در حال حاضر خطر ابتلا به ویروس فلج اطفال در این ولایت در سطح پایینی است و از همه خانواده‌ها خواست تا در ریشه کنی این ویروس با تیم های صحی همکاری کنند.

آقای خیرخواه افزود: "ممکن برخی از خانواده‌ها در مناطق دور افتادۀ ولایت بلخ از واکسین فلج اطفال خودداری کنند، اما الحمدلله این مشکل ۹۹ درصد حل شده است. فعلاً در روستا‌‌های دور افتاده تيم‌های صحی، مبلغین، بزرگان قومی، امامان مساجد و مردم محل يکجا در مقابل ويروس پوليو مبارزه می‌کنند."

قابل تذکر است که ویروس پولیو ساری است و در فصل گرما به زودی شیوع می‌یابد، بنابراین خطر ابتلا کودکان به این بیماری در جامعه وجود دارد.