افزایش بی‌سابقۀ سیاحان داخلی در بامیان

این روز‌ها در گوشه و کنار پارک ملی بند امیر هزاران خانواده از ولایات مختلف افغانستان برای تفریح و سیاحت به بامیان می‌آیند.

ولایت بامیان در مرکز افغانستان با داشتن آبده‌های تاریخی و مناظر مختص به خود، یکی از ولایات سیاحتی این کشور است که سالانه هزاران نفر از ساحات باستانی و طبیعی آن دیدن می‌کنند.

براساس ارقام ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان، در پنج ماه اول سال‌ جاری خورشیدی؛ نزدیک به ۲۰۰ هزار سیاح داخلی، از بند امیر، نخستین پارک ملی افغانستان دیدن کرده اند.

سید احمدحسین احمدپور، سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان در این باره به رادیو آشنا - صدای امریکا می‌گوید "درسال جاری آمار سیاحان نسبت به سال گذشته خیلی متفاوت و بی سابقه بوده مثلاً امروز شاید حدود پنجاه هزار نفر در بند امیر باشند".

به گفتۀ مقامات، آمار سیاحان داخلی، امسال در بند امیر، افزایش پنجاه درصدی را نشان می‌دهد که از این ناحیه، صدها هزار افغانی به عواید دولت و کسبه کاران محلی افزوده شده است.

در سال‌ گذشته بیش از ۱۵۰ هزار سیاح داخلی و حدود ۳۰۰ سیاح خارجی از بند امیر و ساحات تاریخی بامیان دیدن کرده بودند.

برخی از این سیاحان از دولت می‌خواهند تا سهولت‌های رهایشی بیشتری در پارک ملی بند امیر، ایجاد شود.

فاطمه حسینی و عبدالحمید، دو تن از سیاحان داخلی می‌گوید "واقعأ احساس خوبی داریم در بند امیر، شرایطی که ما در افغانستان داریم در دیگر ولایات همچو زمینۀ نیست؛ اما امکانات رهایشی در بند امیر کمتر است و از دولت می‌خواهیم که سرک بند امیر پخته شود".

بیشتر سیاحان داخلی که امسال از بامیان دیدن کرده اند، از ولایات کندهار، جلال‌آباد، هرات، کابل، بلخ، میدان وردک، هلمند و غور بودند.

مقامات می‌گویند که در دو ماه اخیر، روزانه ۵ تا ۱۰ هزار نفر سیاح داخلی از بند امیر دیدن کرده اند.

تاثیرات امنیت و جشنواره های فرهنگی

سید سکندر بلاغی، مسؤول پارک ملی بند امیر می‌گوید" در تمام سال گذشته حدود ۱۵۰هزار نفر از بند امیر دیدن کرده بودند اما امسال میزان سیاحان داخلی افزایش یافته، امیدواریم که تا آخر امسال که فرا رسیدن فصل سرما بیش از دوصد هزار نفر از بند امیر دیدن نمایند".

آقای بلاغی می‌افزاید که امسال نزدیک به پنجاه سایه‌بان در ساحات مختلف بند امیر ایجاد شده است و براساس نیازمندی سهولت‌های بیشتری در این پارک ملی از سوی آمریت پارک و حکومت محلی ایجاد خواهد شد.

امنیت موجود در بامیان و راه اندازی جشنواره‌های فرهنگی و هنری دمبوره و گل‌ کچالو در این ولایت، از عوامل رشد صنعت گردشگری در این ولایت خوانده شده است.

اما مقامات می‌گویند که افزایش نا‌امنی‌ها در مسیر شاهراه کابل – بامیان در دره غوربند ولایت پروان و جلریز میدان وردک از عواملی است که بیشتر سیاحان داخلی به راحتی در این ولایت سفر کرده نمی‌توانند اما امسال با وجود این ناامنی‌ها آمار سیاحان داخلی افزایش یافته است.

بند امیر در حدود ۷۰ کیلومتری غرب مرکز شهر بامیان موقعیت دارد. این پارک ملی تفریحی در ساحه حدود ۴۱ هزار هکتار زمین خشکه و ۴۹۰ هزار ساحه آبی در هفت بند آب جداگانه بزرگ به صورت طبیعی وجود دارد.

چندی قبل رئیس جمهور افغانستان گفته بود که صنعت توریزم در کنار کار و بار روابط میان کشور‌ها را تقویت نموده، فرهنگ‌ها را غنی ساخته و مانع تروریزم می‌گردد.