بیماری تب استخوان‌شکن جان ۷۷۸ نفر را در بنگله دیش گرفته است

بنگله دیش با شیوع بی‌پیشینه‌ای تب دینگی یا تب استخوان‌شکن دست و پنجه نرم می‌کند و کارشناسان هشدار می‌دهند که عدم پاسخگویی هماهنگ باعث مرگ و میر بیشتر در این کشور خواهد شد.

این بیماری که به دلیل گزیدن پشه انسان را مبتلا می‌کند، اخیراً جان کم از کم از ۷۷۸ نفر را در این کشور گرفته و به سرعت در حال گسترش است.

ادارهٔ خدمات صحی بنگله‌دیش اعلام کرده است که تاکنون ۱۵۷۱۷۲ نفر به این بیماری مبتلا شده اند. اما صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) می‌گوید که ارقام واقعی بیشتر از این است زیرا بسیاری از موارد گزارش نمی‌شوند.

محمد نیاتوزمان، مدیر کالج طبی و شفاخانهٔ موگدا روز پنجشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) گفت که بنگله‌دیش برای مقابله با شیوع این بیماری به دلیل فقدان یک "سیاست پایدار" و به دلیل اینکه بسیاری نمی دانند چگونه آن را درمان کنند، در تقلا است.

او گفت که در خارج از داکه، پایتخت بنگله‌دیش و سایر شهرهای بزرگ، کارمندان صحی از جمله نرس‌ها برای رسیدگی به موارد تب استخوان‌شکن به آموزش بهتر ضرورت دارند.

سازمان جهانی صحت اخیراً هشدار داده است که موارد ابتلا به بیماری‌های منتقله از پشه مانند تب دینگی، زیکا و تب زرد ممکن به دلایلی از جمله افزایش مهاجرت‌ها، شهرنشینی و گرمایش جهانی، امسال به بالاترین حد خود برسد.

این سازمان به تاریخ ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) اعلام کرد که آمار تب دینگی در جهان در حال افزایش است و موارد گزارش شدهٔ آن از سال ۲۰۰۰ به اینسو، هشت برابر شده و در سال ۲۰۲۲ به ۴.۲ میلیون رسیده بود.

سازمان جهانی صحت در ماه جنوری سال جاری هشدار داد که تب دینگی سریعترین شیوع را در جهان داشته و به یک "تهدید همه گیری" تبدیل شده است.

سازمان جهانی صحت می‌گوید که موارد گزارش شده این بیماری که توام با تب و درد عضلات است تنها بخشی از تمام موارد عفونت‌های جهانی است، زیرا اکثر موارد آن بدون اعراض و علایم استند و گزارش نمی‌شوند. این بیماری در کمتر از یک در صد موارد سبب مرگ بیماران می‌شود.

داکتران می‌گویند که این بیماری در اثر نیش زدن پشه‌ای به نام "آدس" که در آب‌های ایستاده پیدا می‌شود بوجود می‌آید و این نوع پشه در صبح هنگام طلوع خورشید و عصر هنگام غروب خورشید بیشترین فعالیت را دارد. آب و هوای گرم‌تر به تکثیر سریع‌تر این پشه‌ها کمک می‌کند.

به گفتۀ داکتران، علایم اصلی این بیماری، تب بلند، کمردرد، تهوع و فشار خون پایین است، اما در حالات خطرناک‌ترخون در افرازات بینی و ادرار دیده می‌شود و می‌تواند باعث مرگ شود.

هنوز هیچ واکسینی برای وقایه این بیماری وجود ندارد و داکتران می‌گویند که برای محافظت در برابر تب دینگی اقدامات احتیاطی لازم است. به گفتۀ آنان بیمار باید مایعات زیادی بنوشد و تابلیت ضد تب و درد استفاده کند.