خالده ضیا، صدراعظم پیشین بنگله‌دیش از بند رها شد

خالده ضیا، صدراعظم پیشین بنگله‌دیش

خالده ضیا، صدراعظم پیشین بنگله‌دیش، روز سه شنبه ششم اگست (۱۶ اسد) پس از آن از حبس منزل رها شد که رقیب سرسخت وی، شیخ حسینه، روز دوشنبه از سمت صدارت استعفا داد.

رقابت پرخاشگرانه بین این دو رقیب زن برای دهه‌ها سیاست این کشور با اکثریت مسلمان را تعریف کرده است. خالده ضیا ۷۸ ساله در سال ۲۰۱۸ تحت حاکمیت حسینه، به اتهام اختلاس به ۱۷ سال زندان محکوم شده بود.

شیخ حسینه، صدر اعظم بنگله‌دیش پس از تظاهرات گسترده روز دوشنبه پنجم اگست (۱۵ اسد) از سمت صدارت استعفا و از آن کشور فرار کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های بنگله‌دیشی که تا اکنون مستقلانه تایید نشده، او به هند رفته است.

پس از فرار حسینه از کشور، دستور آزادی زندانیان تظاهرات و همچنین آزادی خالده ضیا صادر شد.

ضیا رهبر حزب ملی بنگله‌دیش است و وحید الزمان، سخنگوی این حزب، روز سه شنبه به خبرگزاری فرانس پرس گفت که او "اکنون آزاد شده است."

به گفتهٔ او، خانم ضیا در وضعیت صحی نامناسبی به سر می‌برد و از بیماری‌های روماتیزم، شکر و سیروز جگر رنج می‌برد.

دشمنی چندین دهه‌ای

دشمنی بین ضیا و حسینه در بنگله‌دیش به عنوان "نبرد بیگم‌ها" یاد می‌شود. دشمنی آنها ریشه در قتل شیخ مجیب‌الرحمان، رهبر استقلال بنگله‌دیش و پدر شیخ حسینه به همراه مادر، سه برادر و چند تن دیگر از بستگانش در کودتای نظامی ۱۹۷۵ دارد.

ضیا الرحمن، شوهر خالده ضیا در آن زمان معاون اردوی بنگله‌دیش بود و سه ماه پس از کودتای نظامی کنترول امور کشور را در دست گرفت.

ضیا الرحمن با خصوصی سازی برخی سکتورهای دولتی، بهبود اقتصادی را برای این کشور فقیر به ارمغان آورد، اما در یک کودتای نظامی دیگر در سال ۱۹۸۱ کشته شد.

پس از کشته شدن ضیا الرحمن، خالده ضیا که در آن وقت ۳۵ سال داشت و مادر دو فرزند بود، رهبری حزب ملی بنگله‌دیش را به عهده گرفت، اما از طرف منتقدان به عنوان یک خانم خانه که از رهگذر سیاسی بی‌تجربه است، نقد و رد شد.

خالده ضیا با دیکتاتوری حسین محمد، رییس جمهور آنوقت مخالفت و انتخابات "ساختگی" سال ۱۹۸۶ را تحریم کرد. او همچنین رهبری اعتراضات خیابانی را به عهده گرفت.

خالده ضیا و شیخ حسینه برای برکنار کردن ارشاد در سال ۱۹۹۰ باهم پیوستند و سپس در نخستین رای‌گیری آزادانه در بنگله‌دیش در مقابل یکدیگر قرار گرفتند.

ضیا در این انتخابات پیروز شد و از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ و سپس از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ تصدی صدارت را به عهده داشت.

این دو سیاستمدار زن در بحران سیاسی جنوری ۲۰۰۷ مقصر شناخته شدند و اردوی این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و یک حکومت موقت ایجاد شد. هر دو بیش از یک سال در بازداشت بودند.

شیخ حسینه در دسمبر سال ۲۰۰۸ با دریافت اکثریت آرا پیروز انتخابات شد و بدون وقفه تا روز دوشنبه پنجم اگست ۲۰۲۴ که استعفا داد و به هند فرار کرد، عهده دار کرسی صدارت بنگله‌دیش بود.