لینک های دسترسی

Breaking News

موج تازهٔ تظاهرات ضد دولتی در بنگله‌دیش ۷۳ کشته برجا گذاشت


معترضان خواهان استعفای شیخ حسینه، صدراعظم بنگله دیش، شدند
معترضان خواهان استعفای شیخ حسینه، صدراعظم بنگله دیش، شدند

هزاران معترض بنگله‌دیشی که خواستار استعفای شیخ حسینه، صدر اعظم این کشور بودند، روز یکشنبه چهارم اگست (۱۴ اسد) با حامیان حزب حاکم درگیر شدند. در این درگیری‌ها حداقل ۷۳ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

معترضان و حامیان حکومت در این درگیری ها از سلاح، چاقوها و دنده‌های چوبی علیه یکدیگر استفاده کردند.

برخی از معترضان بر یک موتر زرهی بالا شده و بیرق های بنگله دیش را تکان میدادند. برخلاف سرکوبی اعتراض ها در ماه گذشته که منجر به تلفات شد، پولیس و نیروهای اردو در چند مورد، از دخالت خودداری کردند.

این اعتراض‌ها که روی تصمیم حکومت به سهمیه بندی مشاغل حکومتی در ماه جولای آغاز شد یکی از بدترین ناآرامی ها در طول ۱۵ سال صدارت شیخ حسینه تلقی می‌شود.

نیروهای دولتی پس از سرکوبی و بازداشت مظاهره کنندگان برای مدت کوتاهی قادر به احیای نظم شدند، اما جمعیت با تعدادی کثیر در این ماه در جنبش عدم اطاعت مدنی که هدف آن، فلج سازی حکومت است، به جاده ها بازگشتند.

پولیس قیود بر گشت و گذار را بعد از شش عصر نافذ کرد در حالیکه دسترسی به انترنت در تلیفون های دستی، روی هدف ناکامی سازماندهی اعتراض ها، محدود شده بود.

مقامات پولیس، به خبرگزاری فرانس پرس گفته اند که در میان دانشجویان و حامیان حزب بر سر اقتدار، درگیری ها رخ داد و "تمام شهر به میدان جنگ مبدل شده بود".

پولیس و داکتران همچنان از تلفات در ساحات دیگر شهر داکه، در شمال بوگرا، پابنا، رنگپور و سیلهت، و همچنین در ماگورا در غرب، کومیلا در شرق، و باریسال و فنی در جنوب گزارش دادند.

آصف محمود، یکی از رهبران عمده کمپاین سراسر نافرمانی مدنی، از معترضین خواسته بود که پس از سرکوبی اعتراضات ماه گذشته توسط پولیس، برای این اعتراض آمادگی بگیرند، وی در یک پست در صفحه اش در فیسبوک نوشت "چوب های نی را آماده کنید و بنگله دیش را آزاد سازید".

برخی از مقامات پیشین اردو نیز به جنبش دانشجویان پیوسته اند. جنرال اقبال کریم بوهیان، یک جنرال پیشین اردو، عکس پروفایل خود را در صفحه فیسبوک به رنگ سرخ جهت تبارز حمایت اش از جنبش دانشجویان، تغییر داده و از حکومت خواست تا نیروهای اردو را دوباره به مراکز آنان برگردانند.

حکومت بنگله‌دیش برای احیای نظم نیروهای اردو را در شهرداکه توظیف کرده است.

شیخ حسینه، صدراعظم بنگله دیش، بعد از جلسه هیات امنیت ملی، در واکنش به این اعتراض ها، گفت "کسانی که هم اکنون در جاده ها تظاهرات می‌کنند، دانشجویان نیستند بلکه ترورستانی هستند که برای بی ثبات سازی کشور کوشش میکنند". وی از مردم خواست تا "این ترورستان را با دست قوی، سرکوب کنند".

گروه های مدافع حقوق بشر، حکومت حسینه را به سوی استفاده از نهاد های حکومتی برای حفظ قدرت و سرکوبی مخالفین از طریق "قتل های فراقانونی فعالان" متهم کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG