شیخ حسینه برای چهارمین بار برندهٔ کرسی صدارت بنگله‌دیش شد

کمیسیون انتخابات بنگله‌دیش روز دوشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) گفت که شیخ حسینه، صدراعظم آن کشور، برای چهارمین بار برندۀ انتخابات شد و برای پنج سال دیگر زمام امور این کشور را در دست خواهد داشت.

این در حالی است که حزب مخالف ملی‌گرای بنگله‌دیش که از سوی شیخ حسینه یک ''سازمان تروریستی' خوانده شده است، اشتراک در این انتخابات را تحریم کرد.

حزب مخالف ملی‌گرای بنگله‌دیش اعتصاب عمومی اعلام کرد و یکجا با شماری زیادی دیگر، از شرکت در آنچه "انتخابات ساختگی'' نامیده شده، اجتناب کرد.

سخنگوی کمیسیون انتخابات بنگله‌دیش در نخستین ساعات روز دوشنبه هشتم جنوری به خبرگزاری فرانس پرس گفت که حزب حاکم عوامی لیگ "در انتخابات پیروز شده است." گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که اشتراک رای‌دهندگان در این انتخابات ناچیز بوده است و فقط ۴۰ درصد افراد واجد شرایط رای‌دهی سهم گرفتند.

شیخ حسینه رشد سریع اقتصادی را در کشوری که قبلاً دچار فقر شدید بود، مدیریت کرده است، اما حکومت او با اتهامات نقض گستردۀ حقوق بشر و سرکوب شدید نیروهای مخالف مواجه شده است.

پیش از این، دیدبان حقوق بشر از قول حزب ملی‌گرای بنگله‌دیش گفته بود که نزدیک به ۵۰ درصد اعضای پنج میلیون نفری آن حزب با ''آزار و اذیت که انگیزهٔ سیاسی دارد" مواجه اند.

حزب سیاسی حسینه در حوزه‌هایی که برای رقابت انتخاب کرده بود، با حداقل رقابت مواجه شد، اما حزب عوامی لیگ از معرفی نامزدها در چند حوزه انتخاباتی اجتناب کرد تا مجلس قانونگذار آن کشور به عنوان یک نهاد تک حزبی شناخته نشود.

قرار است نتایج نهایی و ارقام دقیق ناوقت دوشنبه اعلام شود، اما مقامات کمیسیون انتخابات بنگله‌دیش گفته اند که حزب حسینه از مجموع ۳۰۰ کرسی، دست‌کم ۲۲۰ کرسی را به دست آورده است.

با اینحال، حمایت سایر قانونگذاران از جمله احزاب متحد می تواند کنترول حسینه بر پارلمان آن کشور را حتا بیشتر کند.

حسنیهٔ ۷۶ ساله از شهروندان کشورش خواسته بود تا به روند دموکراتیک باور داشته باشند. او پس از رای دادن به خبرنگاران گفت: "حزب ملی‌گرای بنگله‌دش یک سازمان تروریستی است." من تمام تلاش خود را می‌کنم تا اطمینان حاصل کنم که دموکراسی در این کشور ادامه داشته باشد."

طارق رحمان، رییس حزب ملی‌گرای بنگله‌دیش که در بریتانیا در تبعید زندگی می کند، به خبرگزاری فرانس گفت بیم آنرا دارد که از "رای جعلی" برای افزایش مشارکت رای دهندگان استفاده شود.

رحمان در رسانه‌های اجتماعی در مورد برگزاری انتخابات بنگله‌دیش نوشته است:‌ "آنچه رخ داد یک انتخابات نبود، بلکه ننگی برای آرمانهای دموکراتیک بنگله‌دیش بود."

حزب ملی‌گرای بنگله‌دیش و سایر احزاب سیاسی آن کشور سال‌ گذشته اعتراضاتی را راه اندازی کردند و خواهان کنارگیری حسینه قبل برگزاری انتخابات شدند.

حسینه هنگام اعتراضات سال گذشته، حزب ملی‌گرای بنگله‌دیش را به آتش‌سوزی و خرابکاری متهم کرد، اعتراضاتی که اکثراََ مسالمت‌آمیز بود، اما شاهد چند درگیری با پولیس نیز بود که در نتیجهٔ آن چندین نفر کشته شدند.

نیروهای امنیتی حکومت نیز همواره با اتهامات دست داشتن در قتل های فراقانونی و ناپدید شدن اجباری مخالفان سیاسی مواجه شده اند، اتهاماتی که مقامات امنیتی آنرا رد کرده اند.

بنگله‌دیش با جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری از مدت‌ها به اینسو میان حسینه، دختر رهبر بنیانگذار آن کشور، و خالده ضیا، همسر یک حاکم نظامی پیشین که دو دور به کرسی صدارت آن کشور تکیه زد، شاهد رقابت بوده است.

میناکشی گنگولی از دیده بان حقوق بشر روز یکشنبه گفت که حکومت نتوانسته به حامیان مخالف خود اطمینان بدهد که انتخابات عادلانه خواهد بود و هشدار داد که "بسیاری از سرکوب بیشتر هراس دارند".

با اینحال، مقامات انتخابات بنگله‌دیش گفته است که رای گیری عمدتاً مسالمت آمیز بوده و نزدیک به ۸۰۰ هزار افسر پولیس و سرباز در سراسر کشور مستقر شده اند.

حسینه از زمان برگشت به قدرت در سال ۲۰۰۹، همواره به عنوان پیروز قاطع انتخابات ظاهر شده است. اما دو انتخابات قبلی با بی نظمی های گسترده و اتهامات تقلب خدشه دار شده است.

خالده ضیا، ۷۸ ساله ، در سال ۲۰۱۸ به اتهام فساد اداری محکوم شد و در حال حاضر در وضعیت نامناسبی به سر می برد و در یکی از شفاخانه‌ها داکه، پایتخت آن کشور زیر مراقب صحی قرار دارد. رییس حزب ملی‌گرای بنلگه‌دیش، طارق رحمان، پسر خالده ضیا است.