یونیسف: حدود ۵۵۰ هزار کودک در افغانستان واکسین سرخکان می‌شوند

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونسیف) می‌گوید که برای جلوگیری از گسترش شیوع بیماری سرخکان، ده‌ها هزار کودک در بخش‌های مختلف افغانستان واکسین می‌شوند.

یونیسف روز چهارشنبه هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله) گفت که قرار است در این کمپاین، ۵۵۰ هزار کودک در نه ولایت مرکزی افغانستان واکسین شوند.

بر اساس معلومات ملل متحد این کمپاین واکسین به همکاری سازمان جهانی صحت و به پشتیبانی مالی دولت جاپان راه‌اندازی می‌شود.

یونیسف امیدوار است که با تطبیق این کمپاین، از شیوع بیشتر بیماری سرخکان در بخش‌های افغانستان جلوگیری شود.

پیش از این، وزارت صحت حکومت طالبان از افزایش موارد سرخکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که در جریان امسال واقعات این بیماری دو برابر شده است.

بر اساس معلومات این وزارت، از آغاز ماه جنوری تا پایان ماه مارچ سال جاری، ۲۵هزار و ۲۱۵ واقعۀ سرخکان در ۳۳ ولایت ثبت شده که از این میان، ۱۸۶ کودک مبتلا به این بیماری جان باخته اند.

همچنان سازمان جهانی صحت به تاریخ نهم اگست (۱۸ اسد) در گزارشی گفت که از گسترش شیوع امراض سرخکان، تب کانگو (تب خون دهنده) و تب دیگنی (تب استخوان شکن) در افغانستان نگران است.

به گفتۀ این سازمان هرچند واقعات سرخکان در این کشور در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش یافته است، اما هنوز هم موارد ابتلا به این بیماری در تمامی ولایات گزارش می‌شود.

درمان کودکان مبتلا به سوتغذیه

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونسیف) در افغانستان از افزایش موارد سوتغذیۀ کودکان در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که تلاش‌های ملل متحد برای درمان این کودکان جریان دارد.

میلانی گالوین، مسوول بخش سوتغذیه در دفتر یونیسف در افغانستان گفت که این ادارۀ ملل متحد در جریان ماه جولای، ۴۶هزار کودک و در جریان ماه گذشتۀ میلادی، حدود ۷۰هزار کودک مبتلا به سوتغذیه را درمان کرده است.

به گفتۀ خانم گالوین، یونیسف تلاش‌هایش را برای درمان کودکانی که از بیماری سوتغذیه در افغانستان رنج می‌برند، افزایش داده است.

پیش از این یونیسف گفته بود که شمار کودکان مبتلا به سوتغذیه در افغانستان به ۹۰ درصد افزایش یافته ‌است. به گفتۀ ملل متحد تا ماه جون سال گذشته، ۳۰‌هزار کودک در افغانستان به دلیل سوتغذیه حاد تحت درمان قرار گرفتند، اما این آمار در ماه جون ۲۰۲۲ میلادی به ۵۷هزار کودک افزایش یافت.

بر بنیاد معلومات صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان در جریان امسال، ۱.۱ میلیون کودک زیر سن پنج سال در افغانستان با شدیدترین شکل سوتغذیۀ حاد مواجه خواهند شد.

به گفته یونیسف، شکل حاد، شدیدترین و کشنده‌ترین نوع این بیماری است که در آن عناصر غذایی چنان در وجود کودک کم می‌شود که سیستم ایمنی بدن کودک به خطر می‌افتد.

کودکان مبتلا به این شکل سوتغذیه، در برابر بیماری‌ها آسیب پذیرتر می‌شوند و در نهایت آن‌قدر ضعیف می شوند که نمی‌توانند مواد مغذی را جذب کنند.