لوکاشینکو: رییس گروه واگنر هنوز در روسیه است

رییس جمهور بلاروس می‌گوید که ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر که دو هفته قبل دست به شورش مسلحانه کوتاه مدت علیه رهبران نظامی روسیه زده بود، هنوز در روسیه است و جنگجویان او در پایگاه‌هایشان به سر می‌برند.

الکساندر لوکاشینکو روز پنجشنبه ششم جولای (۱۵ سرطان) در منسک به خبرنگاران رسانه‌های خارجی گفت: "تا جایی که به پریگوژین مربوط می‌شود، او در سینت پیترسبرگ است... او در بلاروس نیست."

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، به تاریخ ۲۳ جون با نشر مجموعه‌ای از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روسیه، را متهم کرد که دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامیان این گروه را صادر کرده و افزود که نیروهایش اکنون شویگو را در یک شورش مسلحانه مجازات خواهند کرد. او به جنگجویان خود دستور داد تا به سمت مسکو حرکت کنند و از اردوی روسیه خواست که مقاومت نکنند.

اما یک روز پس از آن با میانجیگری لوکاشینکو با دولت روسیه توافق کرد و قرار شد تا دولت روسیه اتهامات علیه او را کنار بگذارد و او و سربازانش به بلاروس بروند.

لوکاشنکو که از قصر ریاست جمهوری بلاروس سخنرانی می‌کرد گفت که "قطعا" می داند که پریگوژین مردی آزاد است و افزود: "دیروز با او تلیفونی صحبت کردم."

لوکاشینکو این اظهارات را در حالی بیان می‌کند که هفته گذشته گفته بود که پریگوژین به بلاروس آمده است. اما روز پنجشنبه گفت که او در سینت پیترسبرگ است و می‌تواند در صورتی که بخواهد به مسکو سفر کند.

رییس جمهور بلاروس همچنان افزود که پریگوژین پول نقد و سلاح هایی را که توسط مقامات روسی مصادره شده بود، پس گرفته است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید لوکاشینکو:‌ پریگوژین به بلاروس رسید

کرملین در مورد گفته است که تحرکات پریگوژین را "تعقیب نمی‌کند". اما تصاویری که روز چهارشنبه توسط رسانه‌های روسی پخش شد، پولیس این کشور را نشان می‌دهد که، طبق گزارش‌ها، در ۲۵ جون وارد اقامتگاه پریگوژین، یک عمارت وسیع و مجلل، می‌شوند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که پریگوژین کجاست، گفت که کرملین نه میل دارد و نه ابزاری برای ردیابی تحرکات او دارد. اما مجدداً تاکید کرد که توافقی که به شورش پایان داد، انتقال او به بلاروس را پیش بینی می‌کند.

لوکاشنکو گفت که گروه واگنر هنوز پایگاهی در بلاروس ایجاد نکرده اند و افزود: "در حال حاضر بحث انتقال و تنظیم آنها قطعی نشده است."

اگر حضور پریگوژین در روسیه درست باشد، نشان می‌دهد که تهدید پریگوژین هنوز به طور کامل خنثا نشده است و کرملین با احتیاط با او برخورد می کند تا زمانی که تصمیم بگیرد با نیروهایی که ممکن است تاکنون به او وفادار هستند چه کند.

ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه پیش از این‌ خطاب به جنگجویان گروه واگنر گفته بود:‌‌ "امروز شما این امکان را در اختیار دارید که از طریق قرارداد با وزارت دفاع در اردو و سایر ادارات امنیتی روسیه خدمت تان را ادامه بدهید؛‌ یا به خانواده‌‌ها و نزدیکان تان برگردید...هر کسی که می‌خواهد، می‌تواند به بلاروس برود."

رییس جمهور بلاروس گفت که پیشنهادش به واگنر برای استقرار برخی از جنگجویانش در بلاروس هنوز پابرجاست و افزود که حضور جنگجویان واگنر در بلاروس را خطری برای کشورش نمی‌داند و فکر نمی‌کند که آنها علیه این کشور دست به سلاح ببرند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری فرانس پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.