بایدن: کشته شدن حسن نصرالله توسط اسراییل 'اقدام برای عدالت' بود

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، را در یک حملهٔ اسراییل "اقدام برای عدالت" برای قربانیان چهار دهه "حکمروایی وحشت" او خواند.

بایدن پس از آن این مطلب را بیان کرد که گروه حزب الله کشته شدن نصرالله را در یک حملهٔ اسراییل در بیروت تایید کرد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید حزب‌الله لبنان کشته‌شدن رهبر خود، حسن نصرالله را تایید کرد

بایدن در یک بیانیه‌ای که قصر سفید آنرا نشر کرد، گفته است که یک روز پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشتهٔ حماس بر اسراییل، نصرالله تصمیم گرفت تا دست به دست حماس دهد و آنچه را که او 'جبههٔ شمالی' علیه اسراییل می‌خواند، بگشاید.

رییس جمهور ایالات متحده گفت که گروه حزب‌الله تحت قیادت نصرالله، مسوول مرگ هزاران امریکایی، اسراییلی و لبنانی بوده است.

حملات حزب‌الله علیه منافع ایالات متحده، شامل بم‌گذاری در سفارت امریکا و حمله بر نیروهای چند ملیتی در سال ۱۹۸۳ در بیروت بود. این گروه همچنان مسوول دفتر ادارهٔ استخبارات امریکا در بیروت را اختطاف کرده بود که در اسارت جان باخت.

ایالات متحده گفته است که رهبران حزب الله ملیشه‌هایی را آموزش داده و تسلیح کرده بود که در جریان جنگ عراق، نیروهای امریکایی را هدف قرار می‌دادند.

قصر سفید،‌ کشته شدن حسن نصرالله را ضربهٔ شدید به این گروه می‌داند. در عین حال، واشنگتن تلاش کرده است با این موضوع محتاطانه برخورد کند، زیرا تلاش کرده است دامنهٔ جنگ اسراییل با حماس را محدود نگهدارد و از تبدیل شدن آن به یک تنش منطقه‌ای همه جانبه جلوگیری کند.

با آنهم، قصر سفید و وزارت دفاع ایالات متحده گفته اند که اسراییل در مورد عملیات علیه حسن نصرالله به واشنگتن هیچ گونه آگاهی نداده بود.

کاملا هریس، معاون رییس جمهور ایالات متحده نیز گفت: "رییس جمهور بایدن و من نمی‌خواهیم شاهد تشدید تنش شرق میانه به یک جنگ گسترده‌ٔ منطقه‌ای باشیم."

او افزود که برای حفاظت از غیرنظامیان و دست‌یابی به ثبات پایدارد در منطقه، دپلوماسی بهترین گزینه است.

این در حالی است که رییس جمهور بایدن روز گذشته یک بار دیگر بر آتش‌بس میان اسراییل، غزه و حزب الله تاکید کرد.

مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران ایالات متحده را به کشتن حسن نصرالله متهم کرده گفت: "جامعه جهانی فراموش نخواهد کرد که فرمان این حمله تروریستی از نیویورک صادر شد و امریکایی‌ها نمی‌توانند خود را از هم‌دستی با صهیونیست‌ها تبریه کنند."

گروه حزب‌الله، متحد حماس، از ماه اکتوبر سال گذشته در امتداد مرز لبنان با نیروهای اسراییلی در جنگ است و حکومت لبنان گفته است که حملات تازهٔ اسراییل سبب بیجا شدن حدود یک میلیون لبنانی خواهد شد.