لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل مقر اصلی حزب‌الله را در بیروت آماج حملات هوایی قرار داد


اسراییل روز جمعه ۲۷ سپتمبر (ششم میزان) موجی از حملات هوایی را در جنوب بیروت، پایتخت لبنان انجام داد که به گفتهٔ اردوی این کشور مقر اصلی حزب‌الله را هدف قرار داده است.

یک منبع نزدیک به حزب الله گفت که در این حملات شش ساختمان با خاک یکسان شد و بر اساس آمار اولیه، شش نفر کشته و ۹۱ نفر زخمی شدند.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل گفت که این حمله "مقر مرکزی" حزب الله در حومه جنوبی شهر را هدف قرار داد. شبکه‌های تلویزیونی اسراییل گزارش داده اند که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، هدف این حمله بوده است، هرچند منبع نزدیک به حزب‌الله گفت که حال او "خوب" است.

اسراییل در این هفته تمرکز خود را از جنگ غزه به لبنان معطوف کرده و حملات هوایی به پایگاه‌های حزب‌الله در سراسر کشور انجام داده که صدها کشته برجا گذاشته و ۱۱۸ هزار نفر دیگر مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند.

حملات روز جمعه در جنوب بیروت نخستین حمله بر این شهر در این هفته نبود، اما شدیدترین حملات اسراییل بر این شهر خوانده شده است.

این حملات لحظاتی پس از پایان سخنرانی بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک صورت گرفت. او در سخنرانی خود تعهد کرد که حملات علیه حزب الله را تا "پیروزی" ادامه خواهد داد.

نتنیاهو گفت: "اسراییل حق دارد این تهدید را برطرف کند و شهروندان ما را سالم به خانه هایشان بازگرداند. و این دقیقاً کاری است که ما انجام می‌دهیم. ما به تضعیف حزب الله تا رسیدن به تمام اهداف خود ادامه خواهیم داد."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و دیگر رهبران جهان خواستار یک آتش‌بس فوری ۲۱ روزه میان اسراییل و حزب‌الله شده اند، اما اسراییل این پیشنهاد را در کرده است.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که اسراییل و حماس هر دو باید حملات شانرا متوقف کرده و روی یک آتش‌بس به توافق برسند.

بلینکن گفت: "مهمترین کاری که باید از طریق دپلوماسی انجام شود این است که ابتدا سعی کنیم در هر دو جهت گلوله‌باری را متوقف کنند و سپس با استفاده از این آتش‌بس ببینیم که آیا می توانیم به توافق دپلوماتیک گسترده تری برسیم یا خیر.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد روز جمعه طرح مشترک امریکا و فرانسه برای آتش‌بس ۲۱ روزه در لبنان را تأیید کرد و هشدار داد که امواج ناشی از جنگ اسراییل در غزه منطقه را به "پرتگاه" خواهد کشاند.

گوتیرش به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: "من کاملاً از پیشنهاد آتش‌بس موقت حمایت می‌کنم – که امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه را فراهم می‌کند و راه را برای از سرگیری مذاکرات جدی برای صلح پایدار هموار می‌کند."

او افزود: "امواج شاک ناشی از مرگ و ویرانی بی‌سابقهٔ غزه اکنون کل منطقه را به ورطه نابودی می‌کشد."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG