بایدن در تماس با رهبران اسراییل و فلسطین از هرگونه تلاش برای گسترش درگیری هشدار داد

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز شنبه ۱۴ اکتوبر (۲۲ میزان) در تماس‌های جداگانه با رهبران فلسطین و اسراییل بر حمایت امریکا از اسراییل و همچنان نیاز به کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان فلسطینی تاکید کرد.

بایدن در نخستین تماس خود با محمود عباس، رییس ادارهٔ خودگردان فلسطین پس از حملهٔ یک هفته پیش حماس به اسراییل، حمایت کامل خود را از "کمک های بشردوستانه ضروری و فوری به مردم فلسطین، به ویژه در غزه" ابراز داشت.

قصر سفید در بیانیه‌ای گفت: "رییس جمهور بایدن تلاش‌های ایالات متحده برای هماهنگی با شرکای خود غرض جلوگیری از گسترش درگیری را شرح داد" و رهبران دو کشور در مورد نیاز به حفظ ثبات در کرانهٔ غربی و منطقه گفتگو کردند.

بایدن در گفتگو با عباس حملهٔ حماس به اسراییل را محکوم کرد و گفت که این حمله حق مردم فلسطین برای عزت و تعیین سرنوشت شان را مخدوش کرده است.

محمود عباس نیز خواستار ارایه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم فلسطین، به ویژه غزه شد.

دفتر عباس گفت که رهبر فلسطین به بایدن گفته است که او به طور کامل مخالف آواره شدن فلسطینی‌ها از غزه می‌باشد.

اردوی اسراییل روز جمعه بیش از یک میلیون شهروندان غزه را ۲۴ ساعت مهلت داد تا شمال غزه را ترک کنند.

قصر سفید همچنین گفت که بایدن در پنجمین تماس خود، از زمان آغاز حمله، با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، بر حمایت تزلزل ناپذیر ایالات متحده از اسراییل تاکید کرد.

به گفتهٔ قصر سفید، بایدن در مورد حمایت‌های نظامی ایالات متحده به اسراییل توضیحات داده و هشدار خود را نسبت به هرگونه تلاش برای گسترش درگیری تکرار کرد.

بایدن همچنین در مورد هماهنگی ایالات متحده با سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه در زمینه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان گفتگو کرد.

قصر سفید گفت: "رییس جمهور بایدن بر حمایت خود از همه تلاش‌ها برای محافظت از غیرنظامیان تایید کرد."

دفتر نتنیاهو گفت که او به بایدن گفت که برای دستیابی به اهداف جنگی اسراییل علیه حاکمان حماس در غزه به "وحدت و عزم" نیاز است و از حمایت بایدن ابراز قدردانی کرد.

این تماس‌ها در حالی صورت گرفت که اسراییل در حال آماده شدن برای حمله زمینی به نوار غزه تحت کنترول حماس است.

باوجود انتقادهای شدید بین المللی، اردوی اسراییل روز شنبه بار دیگر هشدار داد که باشندگان شهر غزه باید قبل از حمله زمینی پیش بینی شده به صورت فوری این منطقه را ترک کنند.

اسراییل دو مسیر امن را برای بیش از یک میلیون نفر از باشندگان شمال غزه تعیین کرده است تا به سمت جنوب منطقه محاصره شده حرکت کنند.