بایدن: امریکا به شدت در تلاش است از گسترش جنگ در شرق میانه جلوگیری کند

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه‌ ۲۲ سپتمبر (اول میزان) گفت که امریکا برای جلوگیری از گسترش جنگ در شرق میانه هر آنچه ممکن باشد، انجام خواهد داد.

این در حالی است که درگیر‌ها میان اسراییل و گروه حزب‌الله لبنان در جریان نزدیک به یک‌ سال گذشته شدت گرفته است.

بایدن ضمن ابراز نگرانی از تشدید جنگ میان اسراییل و حزب‌الله لبنان، روز یکشنبه در قصر سفید به خبرنگاران گفت که "هر آنچه که می‌توانیم برای جلوگیری از گسترش جنگ، انجام می‌دهیم."

اسراییل و حزب‌الله لبنان اخیراً صد‌ها میزایل بر خاک یکدیگر پرتاب کرده اند، درگیری‌هایی که تهدید جنگ تمام عیار را میان دو جناح به وجود آورده است.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، پس از حملات انتقامجویانه حزب‌الله به خاطر کشته شدن رهبران نظامی این گروه در بیروت، پایتخت لبنان، تعهد کرد که برای اعاده مصوونیت در شمال کشورش، هر آنچه لازم است، انجام می‌دهد.

این اظهارات نتنیاهو چند روز پس از آن بیان شد که هفتهٔ گذشته هزاران دستگاه‌ پیام‌رسان (پیجر) و مخابره‌‌های (واکی تاکی) اعضای حزب‌الله در سراسر لبنان منفجر شد. حزب‌الله لبنان و ایران این انفجار‌ها را به اسراییل نبست داده‌ اند. در اثر این انفجار‌ها دست‌کم ۳۷ نفر کشته شدند و کم و بیش ۳۰۰۰ نفر دیگر زخمی‌ شده‌ اند.

اسراییل تا حالا در مورد انفجارات دستگاه‌های پیام‌رسان و مخابره، تبصره نکرده، اما گفته است که دامنهٔ جنگ را به جبههٔ لبنان گسترش خواهد داد.

با اینحال، صدراعظم اسراییل گفته است که "ما در چند روز اخیر یک سری ضربات به حزب‌الله وارد کردیم که تصورش را هم نمی‌کرد".

این اظهارات نتنیاهو چند ساعت پس از آن بیان شد که حزب‌الله اوایل صبح یکشنبه به وقت محل، ده‌ها میزاییل را به سمت پایگاه هوایی رامات دیوید واقع در نزدیکی حیفا، بزرگترین شهر ساحلی در شمال اسراییل، پرتاب کرد. این گروه گفته است که این حملات پاسخی به حملات هفتهٔ گذشته اسراییل است.

در همین حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، به تلویزیون ای‌بی‌سی نیوز گفت که اسراییل و حزب‌الله باید از جنگ تمام عیار دوری کنند.

کربی همچنین گفت که هیچ کسی در مورد کاهش جنگ میان اسراییل و حزب‌الله لبنان خوش‌بینی غیر واقعبینانه ندارد که مهار این جنگ تا چه اندازه دشوار است. اما تاکید کرد که جناح‌های درگیر، باید از ادامه‌ تبادل آتش جلوگیری کنند که ممکن است موجب جنگ تمام عیار شود.

او گفت: "ما با نگرانی اوضاع را نظارت می‌کنیم. تمرکز ما به این است که جنگ گسترش پیدا نکند."

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌‌های فرانس پرس و اسو شیتدپرس گرفته شده است.