لینک های دسترسی

Breaking News

یک فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در حملات اسراییل کشته شد


ویرانه‌های ناشی از حملات هوایی اسراییل بر لبنان
ویرانه‌های ناشی از حملات هوایی اسراییل بر لبنان

یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان روز جمعه ۲۰ سپتمبر (۳۰ سنبله) گفت که ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد واحد رضوان، در حملات اسراییل در بیروت، پایتخت آن کشور، کشته شده است.

اظهارات این منبع که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، پس از آن بیان شد که اردوی اسراییل گفت عملیات هوایی برای هدف قرار دادن مواضع حزب‌الله لبنان در بیروت انجام داده است.

این منبع افزود:‌ "حملات هوایی اسراییل ابراهیم عقیل، فرمانده واحد رضوان را کشت. پس از فواد شکر، یک فرمانده ارشد حزب الله که [به تاریخ ۳۰ جولای سال روان میلادی] در حملات هوایی اسراییل کشته شد،‌ عقیل دومین فرمانده ارشد این گروه است که در حملات اسراییل در لبنان کشته شده است.''

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه،‌ این سومین بار است که روستای‌های جنوبی بیروت هدف حملاتی قرار گرفته است که اسراییل یا مسوولیت آنرا بر عهده گرفته است و یا مقصر حملات شناخته شده است.

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل که سبب عملیات نظامی اسراییل در نوار غزه شد، نیرو‌های اسراییل و حزب‌الله لبنان تقریباَ همه روز در برابر همدیگر تبادل آتش می‌کنند.

حملات هوایی چند روز پس از آن صورت گرفت که دستگاه‌های ارتباطی (پیجر‌) و یک روز بعد دستگاه‌های مخابره (واکی تاکی) اعضای حزب‌الله لبنان در سراسر آن کشور منفجر شدند. در اثر این انفجارها، دست‌کم ۳۷ نفر کشته و کم و بیش ۳۰۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.


با آنکه اسراییل مسوولیت این انفجار‌ها را تایید و رد نکرده است، حزب‌‌الله و حامی آن، ایران، این انفجار‌ها را به اسراییل نسبت داده و تعهد به انتقامجویی کرده‌اند.

در همین حال، یک منبع امنیتی لبنان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به خبرگزاری فرانس پرس گفت که حملات هوایی اسراییل روستا‌هایی جنوبی بیروت را که در نزدیکی مسجد القایم موقعیت دارند، آماج حملات هوایی قرار داده است.

نظامیان اسراییل نیز تایید کرده‌‌اند که حملات هدفمند را در بیروت انجام داده‌اند. وزارت خارجهٔ اسراییل از قول لوی درستیز آن کشور در صفحهٔ رسانه‌ٔ ایکس نوشته است که در این حملات چندین فرمانده حزب‌الله به شمول ابراهیم عقیل کشته شده‌اند.

وزارت صحت لبنان گفته است که بر اساس معلومات ابتدایی، این حملات دست‌کم سه نفر کشته و ۱۷ دیگر زخمی شده‌اند. اما براساس گزارش رسانه،‌ در این حملات هشت نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سفارت ایران در بیروت، پایتخت لبنان، نیز در رسانهٔ اجتماعی ایکس حملات روز جمعهٔ اسراییل را محکوم کرده است. این سفارت در صفحهٔ ایکس خود نوشته است: ''ما جنون و گستاخی اسراییل را که ساحات مسکونی را در حومه جنوبی بیروت که از همه محدودیت‌ها فرا رفته است،‌ به شدت محکوم می‌کنیم.''

گروه

XS
SM
MD
LG