بایدن:‌ امریکا در حال ارسال کشتی و مهمات به اسراییل است

جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحد

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) دستور داد تا کشتی‌ها و طیاره‌های جنگی امریکا به اسراییل نزدیک تر شوند. علاوه بر این، پس از حملات حماس،‌ واشنگتن کمک‌های نظامی جدید را برای اسراییل ارسال می‌کند.

در همین حال، وزارت دفاع امریکا از استقرار کشتی‌ طیاره‌بردار یو‌اس‌اس جرالد آر فورد (‌USS Gerald R. Ford ) و کشتی‌های جنگی همراه آن در شرق بحیرهٔ مدیترانه سخن گفت. پنتاگون همچنین گفته است که واحد‌ جت‌‌های جنگی خود در منطقه را تقویت می‌کند.

ایالات متحده که تامین کنندهٔ عمده تسلیحات برای اسراییل است، پس از حملات غیرمنتظره روز شنبه حماس بر اسراییل، به سرعت به "حمایت قاطع" از اسراییل تاکید کرد و به سایر جناح‌ها هشدار داد تا از دخالت در این منازعه اجتناب کنند.

قصر سفید گفته است که پس از حملات روز شنبه حماس، رییس جمهور بایدن با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل، صحبت کرد و گفت که کمک‌های اضافی برای نیروهای دفاعی اسراییل ارسال شده و در روز‌‌های آینده، کمک‌های بیشتر به آن کشور ارسال خواهد شد.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رهبران دو کشور همچنین در مورد تلاش‌هایی صحبت کردند تا اطمینان حاصل شود که هیچ یک از دشمنان اسراییل به این باور این نباشند که می‌توانند از وضعیت پیش‌ آمده بهره‌برداری کنند.

در این اعلامیه آمده است که بایدن همچنین حمایت کامل خود را از حکومت و مردم اسراییل در برابر ''حمله بی سابقه و وحشتناک تروریست های حماس'' اعلام کرده است.

رسانه‌های اسراییلی گفته اند که درگیری اخیر، بدترین تشدید منازعه میان اسراییل و فلسطین در چند دههٔ گذشته به شمار می‌رود. بر اساس گزارش رسانه‌های حکومت اسراییل، بیش از ۶۰۰ نفر در این کشور کشته شده اند. مقامات غزه نیز از کشته شدن دست‌کم ۳۷۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۸۰۰ نفر در حملات هوایی اسراییل گزارش داده اند.

حمایت آهنین

درگیری اخیر میان اسراییل و گروه حماس همچنین نگرانی هایی را در مورد تشدید گسترده تر ایجاد کرده است. گروه حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، روز یکشنبه حملات راکتی و میزایلی را بر مواضع اسراییل راه اندازی کرد.

با افزایش تنش، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، پس از صحبت با رییس جمهور بایدن، گفت که نیروهای‌ امریکایی را به ساحه اعزام می‌کند تا ''تلاش‌های بازدارند در منطقه را تقویت'' کند.

آستن با نشر اعلامیه‌ای گفته است که کشتی‌ طیاره‌بردار یو‌اس‌اس جرالد آر فورد که در منطقه مستقر شده است.

وزیر دفاع ایالات متحده در این اعلامیه افزود که حکومت امریکا تجهیزات و منابع اضافی را به سرعت برای اسراییل فراهم خواهد کرد که شامل مهمات می‌شود.

آستن همچنین گفته است که استقرار کشتی‌ها، طیاره‌ها و کمک‌ها برای اسراییل ''بر حمایت آهنین ایالات متحده از نیروهای دفاعی اسراییل و مردم اسراییل تاکید می‌کند.''

پیش از این، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، گفت که پس از حملهٔ حماس بر اسراییل، واشنگتن مساعدت‌های جدید نظامی را به اسراییل اعلام می‌کند.

این دپلومات ارشد ایالات متحده گفت که ادارهٔ رییس جمهور بایدن در شرایط کنونی هر آنچه را که اسراییل در پاسخ به حملات حماس نیاز داشته باشد، فراهم خواهد کرد.

بلینکن همچنین گفته است که شماری از شهروندان ایالات متحده نیز ممکن در اسارات گروه حماس باشند.

او گفت: ''گزارش‌هایی را داریم که چندین امریکایی کشته شده اند. ما برای مشخص شدن آن کار می‌کنیم. در عین حال،‌ بار دیگر گزارش‌هایی در مورد ناپدید شدن امریکا‌ها در آنجا وجود دارد. ما برای مشخص شدن آن کار می‌کنیم."

بلینکن به تلویزیون ای‌بی‌سی امریکا با اشاره به حملات حماس بالای اسراییل گفت:‌ "این یک حملهٔ تروریستی بزرگ است که غیرنظامیان اسراییلی را در شهر‌ها و خانه‌‌های خود شان می‌کشد."