بلینکن از ترکیه و هنگری خواست که به اسرع وقت عضویت سویدن را در ناتو تایید کنند

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، هنگام کنفرانس خبری مشترک با اولف کریسترسون، صدراعظم سویدن، در شهر ساحلی لولیا واقع در شمال سویدن

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا،‌ روز سه‌شنبه ۳۰ می (نهم جوزا) از ترکیه و هنگری خواست که فوراً روند پیوستن سویدن را به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نهایی کنند.

بلینکن در جریان سفر به سویدن گفت: "ما از ترکیه و هنگری که هر دو هنوز [پیوستن سویدن را به ناتو] تایید نکرده اند، تقاضا می‌کنیم که هر چه زودتر [عضویت سویدن را] تایید کنند."

این دپلومات ارشد امریکا تاکید کرد که سویدن به خاطر کسب عضویت ناتو تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای را برای رفع نگرانی‌‌های انقره انجام داده است.

بلینکن همچنین این موضوع را رد کرد که گویا ادارهٔ جو بایدن فروش جت‌های اف-۱۶ را به ترکیه با تایید عضویت سویدن در ناتو از سوی انقره مرتبط می‌کند. با اینحال گفت که کانگرس امریکا چنین کاری را انجام می‌دهد.

بلینکن در یک کنفرانس خبری مشترک با اولف کریسترسون، صدراعظم سویدن، گفت که واشنگتن تلاش می‌کند که سویدن تا اوسط ماه جولای زمانی که نشست سران ناتو برگزار می‌شود، عضویت پیمان اتلانتیک شمالی را به دست بیاورد.

این دپلومات ارشد ایالات متحده تاکید کرد که همین حالا زمان آن فرا رسیده است تا سویدن به عضویت ناتو پذیرفته شود. به گفتهٔ بلینکن، ترکیه نگرانی‌های مهم و قانونی را مطرح کرد و سویدن و فنلند هر دو به نگرانی‌های‌ انقره رسیدگی کردند. بلینکن تاکید کرد که از ترکیه انتظار دارد تا ظرف چند هفتهٔ آینده سویدن را به عضویت ناتو بپذیرد.

تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته نقطه عطفی برای سويدن و فنلند بود و هر دو را ترغیب کرد تا از موقف عدم انسلاک خود عقب بروند و برای پیوستن به ناتو درخواست دهند، اما در وهلهٔ نخست هر دو کشور با مخالفت ترکیه که عضو ناتو است، مواجه شدند.

گرچه پارلمان ترکیه در ماه مارچ ۲۰۲۳ مسوده قانونی را تصویب کرد و به فنلند اجازه داد تا عضویت ناتو را کسب کند، انقره تا حالا عضویت سویدن را در ناتو تایید نکرده است. فنلند به تاریخ چهارم اپریل سال روان میلادی رسماََ به عضویت ناتو پیوست و عضو سی‌ و یکم این پیمان نظامی شد.

ترکیه گفته است که سویدن هنوز هم اعضای گروه‌های تندرو را پناه داده است که از دید انقره تروریست پنداشته می‌شوند.

در همین حال، وزارت خارجهٔ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بلینکن در یک تماس تیلفونی با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه، همچنین گفته است که باور دارد سویدن آمادگی لازم برای پیوستن به ناتو را دارد.

اولف کریسترسون، صدراعظم سویدن، گفته است که با همتای ترکی خود در مورد مسایل مشخص در تماس است.

آقای کریستوسون گفت که سویدن در حال نهایی سازی قانون مبارزه با تروریزم است که قرار است به تاریخ اول ماه جون سال روان میلادی به منصهٔ اجرا گذاشته شود.

ترکیه از سویدن خواسته است تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها نفر از کردهایی را به انقره بسپارد که به انجام اعمال تروریستی در داخل ترکیه و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ آن کشور متهم اند.

مذاکرات میان ترکیه و سویدن برای حل این اختلافات تا هنوز ادامه دارد و مشخص نیست که انقره چه زمانی به پیوستن سویدن به پیمان ناتو توافق خواهد کرد.

در تهیه این گزارش از خبرگزاری رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.